Et af verdens mest indflydelserige venture-kapitalfirmaer Andreessen Horowitz har i en blog offentliggjort en liste over de trends og teknologier, der i følge virksomheden bliver de mest indflydelesrige i de kommende år.
Andreessen Horowitz har gennem de seneste år investeret i nogle af de mest betydningsfulde virksomheder og teknologier i Silicon Valley. Her i blandt virksomheder som Facebook, Twitter, Instagram, Oculus Rift og AirBnB.
Venturekapital-virksomheden er stiftet af iværksætteren og forfatteren Ben Horowitz og Netscape-stifteren Marc Andreessen.
I blogindlægget slår venturekapitalfirmaet dog fast, at listen ikke skal læses som en guide til, hvilke teknologier som firmaet har tænkt sig at investere i.
"For vi investerer ikke i temaer. Vi investerer i helt specieille stiftere med banebrydende ideer," skriver Andreesen Horowitz.
Listen bør naturligvis læses med en række forbehold, fordi der er ingen tvivl om, at Andreessen Horowitz har en interesse i at hype teknologier, som virksomheden allerede har investeret i.
Men til gengæld er det ubestrideligt, at få har den indsigt i, hvad der rører sig i Silicon Valley, som de har.
Flere af punkterne på listen er da også helt i overensstemmelse med mange af de forudsigelser, som vi har set fra analysehuset Gartner, og som vi har kunne observere på den netop overståede gadgetmesse CES i Las Vegas.
- Virtual Reality
Virtual Reality er et brandvarmt emne i øjeblikket, og det bliver det ved med at være, hvis vi skal tro Andreessen Horowitz.
Vi har netop set Microsofts offentliggøre sin virtualreality-lignende hologram-brille, Holo-lens, og den Facebook-ejede brille Ocolus Rift har ligeledes fået stor opmærksom gennem de seneste år.
Andreesen og Horowitz definerer virtual reality som "the ultimate input device", der ikke blot vil blive brugt til spil-oplevelser, men i fremtiden også vil blive brugt til at konstruere helt nye former for film-oplevelser.
Det kan meget vel gå hen og blive det sidste store medie og i fremtiden vil muligvis blot se tv'et som en simpel trædesten på vejen mod den fulde virtual reality-oplevelse, lyder spådommen fra Andreesen Horowitz, der selv investerede i virksomheden bag Oculus Rift før den blev opkøbt af Facebook.
Ifølge det amerikanske venturekapital-firma er den største udfordring for virtual reality ikke, at det er kedeligt. Tværtimod.
For nogle mennesker vil oplevelsen formodentligt virke alt for intens, fordi hjernen som udgangspunkt vil opfatte det der sker på brilleskærmen som virkelighed.
Computerworld har tidligere afprøvet Oculus Rift, og her var begejstringen også stor hos vores anmelder.
- Sensorerne kommer... også i virksomhederne
Som Computerworld tidligere har beskrevet, så vinder sensorerne i stigende grad indpas i vores gadgets.
Det er ikke blot noget den almindelig forbrugere kommer til at mærke. Det får også betydning for erhvervslivet.
En opfattelse der også deles af Andreessen Horowitz, der mener, at sensorernes rolle bliver at skabe en bedre brugerflade i den erhvervsrettede software, hvor brugerfladerne ofte er betydeligt ringere end i den forbrugerrettede software.
Andreessen Horowitz forklarer, at sensorer kan fungere som en slags genveje i brugerfladen, der betyder, at brugerne skal foretage færre indtastninger i programmer og apps. Eksempelvis har GPS-chippen betydet, at brugerne ikke længere behøve manualt at indtaste adresser, men blot automatisk kan 'geo-tagge' billeder og andre typer input. Andre sensorer og chips vil kunne have en lignende indflydelse på brugerfladerne.
- Big data og maskinlæring
Vi står overfor en stor forandring, hvor de maskiner vi anvender i dagligdagen bliver mere og mere intelligente.
Det sker ifølge Andreessen Horowitz takket være big data og mere kraftfulde computere, der giver helt nye muligheder for at udforske data, visualisere data, forudse mønstre samt stille og besvare spørgsmål.
- Det fuldt integrerede tech-firma
I gamle dage leverede it-virksomheder ofte kun teknologi-delen af en større ydelse.
Men ifølge Andreesen Horowitz er denne tilgang på vej ud, og i stedet ser vi nu, at tech-virksomheder leverer en større og mere integreret ydelse. Andreesen Horowitz taler om en såkaldt "full stack-tilgang."
Et eksempel på denne tilgang er transporttjenesten Uber. For Uber leverer ikke blot et stykke taxa-software. I stedet har Uber valgt en strategi, hvor virksomheden også ansætter chaufførerne og dermed har kontrol over alle dele af ydelsen.
Et andet eksempel på full stack-tilgangen er Apple, der heller ikke blot nøjes med at levere et software-produkt, men i stedet har kontrol med hele kæden lige fra hardwareproduktion til salgsoplevelsen i sine egne butikker.
Apples modpol er Microsoft, der først og fremmest er en softwarevirksomhed og som i mange år har overladt hardware-produktionen og salgsoplevelsen til andre virksomheder. Men også Microsoft er under forandring, og i dag har Microsoft også åbnet sine egne butikker, og i dag producerer virksomheden sin egne computere, spillekonsoller og smartphones.
Ifølge Chris Dixon, der er partner i Adreessen Horowitz er virksomheder, der bruger full stack-tilgangen langt mindre sårbare overfor konkurrence, fordi det er langt mere kompliceret for konkurrenterne at kopiere en service, der består af så mange sammenkædede ydelser.
- Kode-containere vinder frem
Ifølge Andreesen Horowitz er såkaldte "kode-containere" på vej mod sit gennembrud.
Ved at bruge "containere" kan man ifølge Andressen Horowitz isolere applikationer fra den underliggende hardware.
Brug af denne form for digitale containerne minder på mange måder om virtualisering. Men ifølge Andreessen Horowitz oplever man en bedre perfomance, fordi det ikke er nødvendigt med et såkaldt virtualiseringslag mellem hardware og software.
- Digital sundhed
Tidligere var avanceret sundhedsteknologi noget, som kun forskere og læger havde adgang til.
Men snart bliver avanceret teknologi også direkte tilgængelig for forbrugerne.
I dag er flere og flere instrumenter og gadgets udstyret med sensorer, der indsamler data som lagres på vores smartphones og computere. Det drejer sig eksempelvis fitnessarmbånd og smartwatches, men også om digitale badevægter og blodtryksmålere.
De indsamler data om alt lige fra vores aktivitetsniveau og søvnmønstre til vores puls, blodtryk og vægt.
Ifølge Andreesen Horowitz drejer det sig ikke nødvendigvis om big data. I mange tilfælde er det helt almindelige data, som bare ikke tidligere er blevet indsamlet og sammenkædet.
Med tiden vil software bliver bedre til at fortolke vores data, og softwaren vil kunne hjælpe os med at leve et sundere liv samt gøre os opmærksom på eventuelle sygdomstegn.
Apple tog første skridt, da virksomheden sidste år lancerede sin egen Sundheds-app, der ikke blot kan indhente data fra Apple Watch, men også fra mange andre sundheds-gadgets.
Teknologien er dog stadigvæk kun i sin vorden, og som Jakob Eg Larsen, der er ekspert i digital sundhed og lektor ved DTU, tidligere har fortalt til Computerworld, så kommer det formodentligt til at kræve flere sensorer og endnu bedre muligheder for at samkøre data, hvis teknologien for alvor skal revolutionere sundhedssektoren.
- Den digitale markedsplads
Digitale markedspladser som eBay og amerikanske Craigslist har haft stor succes gennem mange år.
Men i de kommende år vil vi ifølge Andreessen Horowitz også se andre typer markedspladser vinde frem.
Eksempelvis vil vi se nye markedspladser, der er skræddersyet til brug på smartphones, og vi vil også se markedspladser, der er målrettede meget specifikke områder.
Andreessen Horowitz forestiller sig blandt andet, at vi vil se markedspladser indenfor B2B-segmenter, hvor det bliver muligt at sælge maskineri til byggesektoren og andre meget specifikke produkter og ydelser.
- Offensiv sikkerhed
De traditionelle sikkerhedsfirmaer er fokuseret på at beskytte vores computere og private datacentre, men efterhånden som mobileenheder har vundet indpas og vores data er flyttet ud i skyen er der ifølge Andreesen Horowitz blevet åbnet for en række nye slags sikkerhedsfirmaer.
De nye sikkerhedsfirmaer får desuden medvind af en ny og forstærket sikkerhedstrussel, hvor virksomheder i dag må antage, at "the bad guys" allerede har forceret virksomhedens digitale voldgrav.
Ifølge Andreesen Horowitz vil de nye typer sikkerhedsfirmaer især spille en rolle efter, at en virksomhed er blevet hacket. Nogle af de nye firmaer vil have til opgave identificere de sårbarheder hackerne har udnytte, mens andre vil beskæftige sig med udvikle at ny teknologi, der kan identificere ubudne gæster, før det er forsent.
Sidst men ikke mindst forudser Andreessen Horowitz også, at en ny type offensive sikkerhedsfirmaer ser dagens lys. De har til formål at sætte hårdt mod hårdt og give hackerne tilbage med samme mønt.
Som Andreessen Horowitz skriver:
"I sikkerhedsindustrien er der i stigende grad en erkendelse af, at hvis vi ikke bekæmper ild med ild, så ender vi med at blive brændt."
- Bitcoin
Bitcoinen har været presset gennem det seneste år, hvor den digitale valuta har oplevet store kursfald.
Men ifølge Andreesen Horowitz gør vi klogt i stadigvæk at holde øje med valutaen, som især venturefirmaets stifter Marc Andreesen er kendt for at være en stor fortaler for.
Andreesen Horowitz forventer sig, at vi vil se flere tunge spillere tage valutaen til sig i løbet af den kommende tid. Allerede til næste år forudser Andreessen Horowitz, at det forventes at virksomheder, at de har en Bitcoin-strategi på samme måde, som de i dag har en strategi for deres brug af sociale medier.
- Processorkraften flytter ud fra skyen
Takket være stadigvæk mere kraftfulde smartphones går vi i dag rundt med mere processorkraft i vores lommer, end der for få årtier fandtes i de mest kraftfulde computere.
I dag ligger en stor del af vores computerkraft dog alligevel ude i datacentrene, men ifølge Andressen Horowitz vil der være flere store besparelser at hente, hvis datacentrene udnytter den store datakraft der ligger lokalt hos brugerne, og dermed flytter en større del af processorarbejdet ud af datacentrene.
- Crowdfunding bliver mainstream
Websites som Kickstarter og IndieGoGo har været med til at gøre crowdfunding populært, men konceptet kan blive endnu større.
Det kan meget vel blive den mest udbredte form for finansiering, når vi i fremtiden skal have virkeliggjort vores ideer, mener Andreessen Horowitz.
Med et tryk på vores smartphone vil vi fremtiden bruge crowdfunding til at give donationer til alt lige fra politikere til skoleudflugter. Med andre ord - crowdfunding bliver mainstream.
- Internet of things vokser sig større
Internet of things har været et af de seneste års helt store buzzwords, og gennem de seneste år har vi fået solgt en fremtid fyldt med intelligente brødristere, køleskabe og røgalarmer.
Men ifølge Andreessen Horowitz vil de store fordele ved internet of things ofte være forklædt som små forbedringer. Internet of things vil kunne sikre os at vores hjem altid er opvarmet til den rigtige temperatur, og det vil kunne hjælpe os med at se, hvor meget strøm vores enheder bruger og hjælpe os med identificere problemer før enhederne går i stykker.
- Vi bliver oversvømmet med video på nettet
Youtube har eksisteret i et årti, og video på nettet kan derfor dårligt påstås at være et nyt fænomen.
Men alligevel vil vi se en fortsat udvikling og en stadigt større konkurrence indenfor området, lyder forudsigelsen fra Andreessen Horowitz.
Facebook og Twitter satser allerede i dag på videoløsninger, og i fremtiden vil de forsøge at stjæle en del af de annoncekroner, som Youtube i øjeblikket henter ind. Derudover har Amazon købt Twitch, der er en videotjeneste for gamere, og beskedplatforme som Snapchat og Whatsapp vil formodentligt også satse på videoløsninger.
- Smartere forsikringer
Fremvæksten af mere intelligent software og flere tilgængelig data om os kan være med til at revolutionere vores forsikringer.
De mange data kan hjælpe forsikringsselskaberne med at fastsætte en mere præcis og retfærdig præmie. Bilejere der kører forsigtigt og via ruter med lav risiko kan slippe billigere, mens bilister der kører mindre forsigtigt og ad mere risikofyldte ruter kan betale mere.
Vi kan endda forestille os at forsikringsselskaber guider dig via mindre risikofyldt rute på vej til arbejde, eller vi kan forestille os forsikringsselskabet hjælper dig til at leve sundere. Dermed kan både kunden og forsikringsselskabet spare penge.
- Devops-bevægelsen
DevOPs er en software-udviklingsmetode, der tager udgangspunkt i kommunikation, samarbejde, automatiseringer og en større integration mellem software-udviklere og traditionelle it-folk. Sidstnævne afspejler sig også i navnet, der er en sammentrækning af "development (udvikling) og "operations" (drift).
Men ifølge Andreesen Horowitz er DevOps blevet mere end bare en metode. Det er i dag en kompetence. En kompetence som enhver moderne programmør bør besidde, og en tankegang, der ligeledes vinder indpas i it-afdelingerne over alt.
Læs også:
Gartner: Her er de vigtigste teknologier i 2015
Netscape-stifter: Derfor bliver it-chefen din slave