Forsikringsbranchen er under hastig forandring, og derfor vil forsikringsgiganten Alm Brand sætte øget fokus på nye digitale initiativer.
Det fortæller Thomas Erichsen, der den 1. oktober startede som ny it- og digitaliseringsdirektør hos Alm Brand.
Han forklarer, at digitaliseringen har ændret markant på den måde, som forsikringsselskaber i dag interagerer med kunderne.
I dag foregår en større del og kundeservicen digitalt, og udfordringen for virksomheder som Alm Brand bliver derfor at sikre, at der også i den digitale verden er en tæt kunderelation, og dermed også en høj loyalitet og kundetilfredshed.
"Jeg ser i høj grad digitalisering som et værktøj, der kan bruges til at hæve kundetilfredsheden," siger Thomas Erichsen til Computerworld.
Læs også: Sådan finder smart it-system frem til forsikringssvindlerne
Masser af data om kunderne
Som forbrugere bliver vi udstyret med flere og enheder, der indsamler data om vores adfærd.
Eksempelvis i form at fitness-trackere og smartwatches, der indsamler data, som relaterer sig til vores helbred.
Men også vores biler og vores hjem bliver i disse år digitaliseret og kan bidrage med oplysninger, som kan være relevante for vores forsikringer.
Thomas Erichsen forestiller sig, at data fra alle disse enheder vil indgå i fremtidens kunderådgivning, hvilket kan give rådgiverne et bedre billede af den enkelte kundes behov.
"Allerede i dag har vi flere informationer om kunderne, end vi bruger. Derfor har vi en opgave foran os, hvor vi skal være bedre til udnytte den information og sætte den i kontekst i forhold til den enkelte kundes livssituation," siger han.
Læs også: Tryg åbner hovedkvarteret for it-iværksættere: Derfor er it så vigtigt for Tryg
Bliver en del af topledelsen
Da Alm Brand tilbage i sensommeren offentliggjorde ansættelsen af Thomas Erichsen fremhævede virksomhedens administrerende direktør Søren Boe Mortensen i en pressemeddelelse, at digitalisering og it-understøttelse i fremtiden vil være helt afgørende for finansielle virksomheders succes.
Derfor kommer Thomas Erichsen også til at indgå i Alm Brands øverste ledelse.
Thomas Erichsen kommer fra en stilling som "head of solutions and it" hos Nordea, og han mener, at der er en række generelle tendenser, der præger digitaliseringen i den finansielle sektor, som han kan tage med sig til Alm Brand.
"I bankverdenen er man i disse år meget bevidste om faren for at miste interaktionen med kunden, og den risiko der ligger i, at banken bare ender med at blive en ren transaktionsmaskine," siger han.
Han mener, at det en risiko som hele den finansielle sektor - og således også Alm Brand - bør være bevidste om efterhånden som branchen bliver mere og mere digitaliseret.
"Og det er derfor, at det er så afgørende, at vi får skabt en endnu bedre bedre kunderelation, der er mere værdifuld og nærværende," siger han.
Kræver stærk kultur
Thomas Erichsen tiltrådte i Alm Brand den første oktober, og Computerworld interviewede ham umiddelbart før tiltrædelsen.
Her fremhæver han, at han ser frem til at optimere organisationen til de udfordringer, som digitaliseringen byder på.
"Det kræver et stærkt samarbejde på tværs af organisationsdiagrammet samt en eksekveringsstærk og innovativ kultur, hvor kunden er i fokus, og hvor vi hele tiden tager ved lære af vores fejl," siger han.
Samtidig fremhæver han, at der i organisationen skal være et positivt syn på digitaliseringen. Det skal ikke ses som en trussel, men derimod som en mulighed for at skabe endnu bedre kundeoplevelser.
"Det kræver et positivt udsyn på de teknologiske muligheder, der opstår. Det vil sige, at vi skal agere og ikke reagere på den disruptive teknologi-udvikling, som vi ser i disse år," siger han.
Store muligheder i kunstig intelligens
Thomas Erichsen er uddannet cand.polit og under sin uddannelse startede han et software-firma, der arbejdede med kunstig intelligens.
Han peger netop på kunstig intelligens som et af de områder, der har et stort forretningsmæssigt potentiale for virksomheder i den finansielle sektor.
Eksempelvis forestiller han sig, at udviklingen inde for kunstig intelligens kan bane vejen for en mere automatiseret kunderådgivning, hvor den mere rutineprægede servicering af kunderne bliver klaret med hjælp fra digitale værktøjer.
Tilgengæld mener han, at det vil frigøre menneskelige ressourcer til den mere komplekse rådgivning af kunden.