"Den klassiske CIO, der vil styre teknologien og står og siger, at du ikke må bruge noget, er under pres. Man skal tænke på en ny måde. Man skal tage den digitale tilgang, og man skal se sig som facilitator i en verden, hvor man ikke længere har monopol."
Sådan lyder budskabet fra Tomas Hannibal Nielsen, der er research director hos Gartner, hvor han har fokus på CIO'erne.
Gartner har i en ny, global undersøgelse bedt C-level-ledere om at fordele 100 procent, som de mener deres CEO vil fordele dem blandt alle forskellige leder-positioner, når det kommer til, hvem der kan og skal lede de digitale forandringer i virksomheden.
"CIO'erne giver globalt set sig selv 47 procent. I Norden er det nede på 41 procent, så de er lidt mindre frembrusende her end globalt."
Det rigtig interessante spørgsmål er dog, hvordan CEO'erne fordeler de samme 100 procent blandt de forskellige ledere, der kan stå i spidsen for virksomhedens digitale forandringer.
"De giver CIO'en 15 procent. Så vi ser en tendens til, at ‘digital change' ikke er en enkeltstående funktion, det er en teamindsats."
Mange digitale ledere er i spil
Men har CIO'en ikke et problem, hvis CEO'en kun giver den rolle 15 procent?
"Det kan man diskutere. Jeg har en anden vinkel på det: I dag er det en del af almendannelse for ledere at vide noget om digitalisering. Men du skal også vide noget om finans, og det har heller ikke elimineret CFO'en. Det er i det perspektiv, vi skal se CIO-rollen," lyder det fra Tomas Hannibal Nielsen.
"Teknologien spiller i dag en rolle, uanset hvor i organisationen du er. Så tallet understøtter, at CIO'en selvfølgelig er en vigtig del af det.
Og faktisk er de 15 procent, som CEO'en giver til CIO'en, den største procent," lyder det fra Tomas Hannibal Nielsen med henvisning til, hvad de andre lederfunktioner får af procenter, når CEO'en skal fordele de 100 procent til ledelsen af de digitale forandringer.
Fremtidens it-chef - er det dig?
Det betyder dog ikke, at man så som it-chef kan læne sig tilbage i kontorstolen og fortsætte som hidtil.
Tværtimod lyder budskabet fra Gartner, at man skal i gang med at definere den fremtidige it-chef-rolle i organisationen, hvis man ikke allerede har taget hul på det.
Spørgsmålet er så, om den traditionelle it-chef i virksomheden formår at gentænke og modernisere sin egen profil, eller om det er en helt ny type it-chef, man skal rekruttere til virksomheden?
"Hvis du kigger på den typiske CIO i dag, så har vedkommende typisk en smartphone, køber apps og kører måske sågar i en Tesla, hvor computerne i bilen hele tiden bliver opdateret. Så der er ikke noget, der siger, at fordi du er CIO i dag, magter du ikke at agere i en digital verden."
"Det er mere, om du vil, for CIO-rollen er gået fra at være en it-støttefunktion til at kunne være rigtig mange ting. CIO'er skal derfor finde ud af, hvad det er, de vil."
Det skal du fokusere på i 2015
Gartner har tre hovedbudskaber til dig som CIO her i 2015:
- Du skal sikre, at digitaliseringen kommer i første række. Det indebærer eksempelvis, at du forholder dig til nye teknologier, der vinder mere og mere indpas.
Eksempelvis kunne det være internet of things, 3D print og robotter. Hertil kommer mobility, cloud, big data og sociale medier (Nexus of Forces), som i høj grad er grundlaget for digitaliseringen.
- Du skal have en struktureret tilgang til at måle den værdi, it-løsningerne giver virksomheden. Frem for at fokusere på, hvad it-omkostningerne er, skal du tænke i, hvad det er for en værdi, it skaber.
- Du skal gå fra kontrol til visioner. Digital ledelse betyder noget i hele virksomheden, så det gamle kontrol-mantra skal erstattes af et visions-mantra, der tager udgangspunkt i, hvordan man får drevet virksomheden frem inden for den digitale agenda.
Læs også:
Besked til it-afdelingerne: I kan snart blive splittet op i to hold
It-afdelingen tvunget ud på sidelinjen - sådan erobrer i magten tilbage
Dansk CIO toptuner it-afdelingen: Her er opskriften
På besøg i Saxo Bank: 800 internationale it-folk og benhård projektstyring
It-chef, så er det nu: Her er din gyldne mulighed for et karriere-boost
It-chefer kæmper med fortiden: Anses stadig mest som driftsfolk