"Da jeg for et par år siden prøvede et par virtual reality-briller for første gang, begyndte mit hjerte at banke afsted. Jeg blev meget bange, og jeg fik klaustrofobi. Aldrig før har jeg oplevet, at et medie har haft så voldsom fysisk indvirkning på mig."
Ordene kommer fra den canadiske virtual-reality-ekspert Ana Serrano.
Computerworld møder hende til teknologikonference NextM, der i den forgangne uge løb af stablen i Københavns Nordhavn.
Lod sig ikke afskrække
Her fortæller hun, at den voldsomme fysiske reaktion ikke afskrækkede hende.
Tværtimod gjorde oplevelsen hende endnu mere nysgerrig på det nye medie.
For et medie så kraftfuldt må også rumme et enormt potentiale.
Ana Serrano arbejder i dag som digital direktør på den canadiske filmskole Canadia Film Centre, hvor hun står i spidsen for skolens omstilling fra analoge medier til nye digital fortælleformer som virtual reality.
Her har hun blandt udviklet en virtual reality-oplevelse ved navn Body. Mind. Change Redux sammen med den prisbelønnede canadiske filminstruktør David Cronenberg.
Fik internettet til at gå i selvsving
Interviewet finder sted blot en uge efter, at et billede fra Mobile World Conference i Barcelona fik internettet til at gå i selvsving.
Billedet viser Facebook-stifteren Mark Zuckerberg, der spadserer ned gennem midtergangen i en konferencesal fyldt med tilskuere, der alle er iført virtual reality-brille.
Billedet giver os et forurolignende indblik i en dystotopisk fremtid, der venter lige om hjørnet, lød det blandt andet på sociale medier.
Læs også: Læren af Mobile World Congress 2016: Her er de vigtigste nyheder fra verdens største mobilmesse
Sjældent har en ny teknologi været i stand til at vække så stærke følelse, som det er tilfældet med virtual reality. Men hvorfor er det tilfældet?
Det spørgsmål stiller vi til Ana Serrano.
Hendes forklaring er, at virtual reality i højere grad end nogen anden teknologi har været en del af dystre romaner og science fiction-film.
"Når vi ser på alle de store teknologier, der er blevet udviklet gennem de seneste år, er virtual reality formodentligt den, der mest grundigt er blevet udforsket i populærkulturen."
"Her har vi i bøger og i film som The Matrix fået fortalt historien om mennesker, der ufrivilligt er blevet fanget i et teknisk univers, som de ikke selv har skabt. Derfor er det meget nærliggende for folk at associere virtual reality med denne type fremtidsdystopier," siger Ana Serrano, hvis egen søn i øvrigt opkaldt efter helten i The Matrix, Neo.
Frygter virtual reality vil tage magten
Herhjemme har vi gennem de seneste år set en tiltagende offentlig debat om, hvor stor en rolle smartphones og sociale medier skal spille i vores liv.
Eksempelvis viste TV2 tidligere på året dokumentar-filmen "Når mobilen ta'r magten".
Den udsendelse skabte stor, offentlig debat, fordi vi så, hvordan nybagte forældre få minutter efter fødslen lod sig opsluge af deres smartphones og Facebook-opdateringer.
Virtual reality giver os i højere grad en den eksisterende teknologi følelsen af, at brugerne bliver fjernet fra den virkelige verden og transporteret ind i en ny, virtuel verden.
Derfor vil diskussioner som disse formodentligt tage markant til i styrke i løbet af de kommende år, hvis virtual reality får sit gennembrud, mener Ana Serrano
"Virtual reality kommer på et tidspunkt, hvor andre, nye teknologier har skabt massive adfærdsændringer hos helt almindelige mennesker. Adfærdsændringer som ofte har ganske store effekter på vores familieliv."
"Netop fordi virtual reality kommer på toppen af alle de forandringer, så tror jeg, at vi vil opleve, at teknologien vil blive oplevet som ekstrem kontroversiel," siger hun
Allerede i min barndom i 1980'erne var forældre bekymrede, fordi deres børn sad foran computere og spillekonsoller. Bør forældre i dag også være bekymrede for den effekt, som virtual reality vil få på deres børn?
"Ja, det mener jeg. Vi ved allerede, at virtual reality kan give bivirkninger i form af blandt svimmelhed. Vi ved også, at det kan udløse epilepsi, og vi ved endnu ikke, hvilke neurologiske effekter, som det kan få på lang sigt. Samtidig må vi også forudse, at det kan have sociale effekter, hvor vi risikerer øget social isolering blandt brugerne."
"I dag ved vi, at sociale medier er designet med henblik på at have en afhængighedsskabende effekt på brugerne, og vi ved endnu ikke, om virtual reality-oplevelserne vil udløse samme form for afhængighed blandt brugerne.
"Det er alt samme noget, som jeg mener, at vi bør bekymre os om."
Men hvad skal vi gøre ved det?
"Det er vigtigt at understrege, at jeg ikke mener, at vi skal lade os afskrække. For vi skal naturligvis fortsætte med udforske og udvikle virtual reality-området."
"For virtual reality kan give os mange smukke oplevelser. Vi kan blive transporteret ind i nye verdener, og vi kan få adgang til dybe, sociale oplevelser med venner, der befinder sig langt væk fra os.
"Men jeg mener, at vi skal bygge disse nye oplevelser med omtanke. Jeg mener, at vi i højere grad end tidligere skal tænke den sociale kontekst med ind i brugeroplevelsen."
Men vil de virksomheder, der udvikler disse løsninger, ikke have et incitament til at skabe løsninger, der eksempelvis er stærkt vanedannende?
"Jo, men jeg tror også, at dagens forbrugerne i løbet af bare de sidste år er blevet meget mere bevidst om de negative sociale effekter, som nye medie kan føre med sig. Derfor er det muligt, at forbrugerne vil stille andre krav til de løsninger, der bliver udviklet. "
Computerspil er i dag en af de mest oplagte anvendelsesmuligheder for virtual reality. Hvilke andre anvendelsesmuligheder kan du forestille dig?
"Jeg tror der er nogle ekstremt spændende anvendelsesmuligheder inden for uddannelsesektoren. Jeg forestiller mig eksempelvis, at eleverne kan tage på virtuelle skoleudflugter, hvor de kan udforske historiske steder, og i bioloigtimerne kan du give eleverne et helt andet indblik i kroppens funktioner. Eleverne kan bogstaveligt talt gå på opdagelse inde i kroppen og dermed få en langt større foståelse for, hvordan kroppen fungerer," siger Ana Serrano.
Læs også:
Inden 2020 vil én af disse teknologier forandre dit liv totalt
Goldman Sachs: Virtual reality-markedet overgår pc-salget om 10 år