Danske e-handlere er glade for den rekordstore spam-bøde på 400.000 kroner, som Sø- og Handelsretten onsdag idømte Ringsted-virksomheden Aircom.
- Vi er meget tilfredse med afgørelsen, og vi håber, at den hårde dom kan få virksomhederne til at respektere markedsføringslovgivningen, siger Martin Borgen, erhvervsjurist hos E-handelsfonden.
Mobilforretningen Aircom, der er med i den Debitel-ejede mobilkæde Teleringen, fik spam-bøden, fordi den bombarderede virksomheder med op til 15.000 mobilreklamer over fax.
Spam ødelægger nethandel
Derfor glæder dommen E-handelsfonden, da den gennem de sidste fire år har kæmpet for at få danske virksomheder til at droppe reklamer sendt via mail eller fax uden modtagerens accept.
- Spam er uacceptabelt og ødelæggende for nethandel. Hvis forbrugerne ikke tør opgive deres mailadresse, når de skal handle på internettet, så får det store konsekvenser for den danske e-handel, mener juristen.
E-handelsfonden er en selvejende institution, der blandt andet har Forbrugerrådet, Dansk Handel og Service, Dansk IT og Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) blandt medlemmerne. E-handelsfondes primære arbejde består dog i at opbygge E-mærket i Danmark.
E-mærket skal gøre forbrugerne mere trygge ved at handle på internettet. Det pryder i dag 108 danske netbutikker, der alle har accepteret, at de ikke må sende mails eller fax til deres kunder, hvis de ikke har fået lov.
Ifølge flere undersøgelser er mere end hver anden af de omkring 30 milliarder e-mails, der dagligt cirkulerer på internet, spam.
Herhjemme er virksomhederne typisk mindre ramt af spam end i andre lande, men alligevel viser en undersøgelse fra sikkerhedsfirmaet Comendo, at omkring 38 procent af alle mails i Danmark er spam.