Onlinespil er en milliardforretning

Spilproducenter vil tjene otte milliarder kroner på online-rollespil i år, og det bliver endda meget bedre de kommende år, spår ny rapport.

Selskaberne bag online-rollespil som Everquest og The Sims kan endelig se frem til den store gevinst i 2004.

Hidtil har firmaerne haft svært ved at skabe overskud på trods af millioner af brugere, men i 2004 vender bøtten for spil-branchen, der kan se frem til en samlet indtjening på omkring otte milliarder kroner.

Det vurderer markedsanalytikere fra engelske Themis Group, der har specialiseret sig i at analysere forretningspotentialerne i computerspilsbranchen.

- Det bliver stadig tydeligere, at online-rollespil er den del af branchen, der oplever den største vækst i øjeblikket. Specielt inden for abonnements-baserede spil går det hurtigt, siger Alex Macris, der står bag Themis Groups rapport, til BBC.

Koreanere vilde med online-spil

Spilfirmaerne henter 6,6 milliarder kroner hjem på abonnementer til internet-rollespillere i 2004. De fleste penge stammer fra Asien, specielt Sydkorea, hvor online-rollespil er meget udbredt. I rapporten står der også, at Kina og Taiwan bliver det næste store vækstområde, i takt med at flere og flere får adgang til nettet.

De resterende 1,4 milliarder kroner hiver spilfirmaerne hjem på salg af internetreklamer og objekter fra rollespilsverdenerne.

Themis Group forventer, at markedet for online-rollespil vokser voldsomt i de kommende år. I år 2008 regner analytikerne med, at spil-firmaerne skal konkurrere om et marked på 24 milliarder kroner.

Markedet for online-rollespil er ikke mindst præget af Sony Online, der har 430.000 abonnenter, som hver måned betaler omkring 80 kroner for at spille Everquest.

Giganter som Microsoft, Nokia og Sony satser også stort på at få del i online-spilmarkedet, hvis vækst er drevet af, at bredbånds-internet, spilkonsoller med netadgang og avancerede mobiltelefoner giver en større del af befolkningen mulighed for at spille online.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere