Selskaberne bag online-rollespil som Everquest og The Sims kan endelig se frem til den store gevinst i 2004.
Hidtil har firmaerne haft svært ved at skabe overskud på trods af millioner af brugere, men i 2004 vender bøtten for spil-branchen, der kan se frem til en samlet indtjening på omkring otte milliarder kroner.
Det vurderer markedsanalytikere fra engelske Themis Group, der har specialiseret sig i at analysere forretningspotentialerne i computerspilsbranchen.
- Det bliver stadig tydeligere, at online-rollespil er den del af branchen, der oplever den største vækst i øjeblikket. Specielt inden for abonnements-baserede spil går det hurtigt, siger Alex Macris, der står bag Themis Groups rapport, til BBC.
Koreanere vilde med online-spil
Spilfirmaerne henter 6,6 milliarder kroner hjem på abonnementer til internet-rollespillere i 2004. De fleste penge stammer fra Asien, specielt Sydkorea, hvor online-rollespil er meget udbredt. I rapporten står der også, at Kina og Taiwan bliver det næste store vækstområde, i takt med at flere og flere får adgang til nettet.
De resterende 1,4 milliarder kroner hiver spilfirmaerne hjem på salg af internetreklamer og objekter fra rollespilsverdenerne.
Themis Group forventer, at markedet for online-rollespil vokser voldsomt i de kommende år. I år 2008 regner analytikerne med, at spil-firmaerne skal konkurrere om et marked på 24 milliarder kroner.
Markedet for online-rollespil er ikke mindst præget af Sony Online, der har 430.000 abonnenter, som hver måned betaler omkring 80 kroner for at spille Everquest.
Giganter som Microsoft, Nokia og Sony satser også stort på at få del i online-spilmarkedet, hvis vækst er drevet af, at bredbånds-internet, spilkonsoller med netadgang og avancerede mobiltelefoner giver en større del af befolkningen mulighed for at spille online.