Hver fjerde danske mobilkunde kan ikke gennemskue mobilselskabernes tilbud, når der dumper reklamer for taletid, tekstbeskeder, abonnementer og frem for alt nye mobiltelefoner ind ad brevsprækken.
Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Zapera har foretaget for Ugebrevet Mandag Morgen.
Den viser også, at næsten halvdelen af danskerne med mobilabonnement ikke ved, hvad det koster at gå på nettet med mobiltelefonen, bruge viderestilling eller andre mobile tjenester.
Derudover viser undersøgelsen paradoksalt nok også, at danskerne er meget optaget af at vælge det billigste mobilselskab.
Undersøgelsens resultater overrasker ikke teleanalytiker Torben Rune, der mener, at uigennemskueligheden i mobilpriserne skyldes teleselskaberne selv.
- Reelt er der i dag kun minutpris, opkaldsafgift og nogle få andre basale parametre tilbage i konkurrencen, siger han.
Orange: mislykket kommunikation
Danskernes manglende forståelse for mobilpriserne overrasker heller ikke topledelsen i Danmarks tre største mobilselskaber, der mener, at der er tale om en mislykket kommunikationsstrategi.
- Det er, som om kvalitet og indhold har været fuldstændig oversete elementer i kampen på markedet, siger koncerndirektør i Orange, Morten Christiansen.
Men på trods af problemer med at finde hoved og hale på de forskellige priser, så er kunderne generelt tilfredse med servicen hos teleudbyderen, viser undersøgelsen.
Hovedparten af forbrugerne mener nemlig, at de uden de store problemer kan få de nødvendige oplysninger hos teleselskaber.