Det franskejede teleselskab Orange tilbyder som det første i Europa mobilkunder push-to-talk-tjenester, der blandt andet gør det muligt at bruge mobilen som en gammeldags walkie-talkie. Orange kalder tjenesten Talk Now.
Talk Now lanceres til marts i England og Frankrig. Derefter rulles tjenesten ud i otte andre europæiske lande, heriblandt Danmark, inden udgangen af året.
Orange forventer, at mindst en million europæerne tager den nye tjeneste til sig i løbet af det første år.
Tryk-og-tal
Ideen bag Talk Now er, at brugeren trykker på en knap på telefonen, indtaler en besked, og sender den.
Man skal altså ikke indtaste et telefonnummer eller skrive en lang tekstbesked, og forbindelsen oprettes med det samme som på en walkie-talkie.
Brugeren kan også se, hvilke af kontaktpersonerne der er klar til samtale, og hvem der er optaget. Altså er der tale om en form for instant messaging på mobilen, der minder om eksempelvis MSN Messenger og ICQ på nettet.
Frem for alt er det muligt at sende talebeskeder til flere kontaktpersoner på én gang, ligesom det er tilfældet i private radionetværk, som eksempelvis politiet og taxaselskaber benytter.
Ulempen er, at der er tale om envejskommunikation, så man pænt må holde sin mund, indtil samtalepartneren har talt ud.
Kører over nettet
Teknikken bag push-to-talk-tjenesterne er relativt ny. Samtalerne føres ikke igennem den sædvanlige GSM-forbindelse, men ved hjælp af datateknologien GPRS, som har den fordel, at brugerne altid er online.
Der er således tale om en form for IP-telefoni (VoIP, Voice over Internet Protocol). Derfor koster det heller ikke almindelig samtaletakst, men derimod datatekst. Det betyder, at man ikke skal betale opkaldsafgift, der er en stor post på de fleste kunders mobilregning.
Orange satser i starten primært på at lande større internationale virksomheder som kunder.
- Men vi ser også en stor efterspørgsel fra erhvervsgrupper som blikkenslagere og elektrikere, siger Stuart Jackson, talsmand for Orange.
Derudover kan walkie-talkie-metoden bruges af flådeejere, eksempelvis taxa- og lastbilvognmænd.
Skidt forretningsmodel
Teleanalytikeren John Strand ser dog ikke det store forretningsmæssige perspektiv i push-to-talk-teknologien.
- I mine øjne er der tale om en teknologi, der er opfundet af teknologileverandører for at sælge flere produkter. Det eneste argument for push-to-talk er prisen, siger han.
John Strand mener, at der er flere praktiske problemer forbundet med teknologien.
- Eksempelvis skal operatørerne gøre nettene klar til tjenesten, og det bliver vanskeligt at få dem til at fungere på tværs af deres net, så det i realiteten kun bliver kontakter med samme mobiloperatør, man kan snakke med, siger han.
Han henviser også til, at der skal udvikles nye mobiltelefoner og andet udstyr til teknologien.
Ved lanceringen bliver Talk Now-tjenesten kun tilgængelig på Oranges Treo 600-mobiltelefon, men det franske mobilselskab forventer, at der kommer flere telefoner til i løbet af året.