Kunder hos Nordea, Skandinaviens største bank, kan her til formiddag ikke klikke sig ind på deres netbank og betale deres regninger eller overføre penge.
Det skyldes, at bankens centrale it-systemer er brudt sammen, fordi banken har glemt at opdatere sikkerhedscertifikater.
Når en kunde prøver at klikke sig ind på netbanken, bliver man mødt af følgende meddelelse.
- Der er i øjeblikket problemer med vores centrale systemer, og det betyder, at du desværre ikke kan bruge Netbank. Vores teknikere arbejder på at finde fejlen og rette den hurtigst muligt.
Nordea: kommunikationsbrist
Ifølge Nordea skyldes nedbruddet et kommunikationsbrist mellem banken og dens leverandør.
- Vi havde forstået på leverandøren, at det ikke var nødvendigt med opdateringer af sikkerhedscertifikaterne, men da vi ville starte netbanken op i morges klokken seks, virkede den ikke, siger Jens Bekke, informationschef i Nordea.
Nordea indgik i oktober en milliard-aftale med IBM. De dannede et fælles selskab, som skal drive bankens it-systemer, en opgave til 16,6 milliarder kroner de næste ti år. Nordea-medarbejderne skulle over i det delvist IBM-ejede selskab. IBM fik også skylden for nedbruddet i Danske Bank i foråret sidste år.
Nordeas informationschef oplyser, at bankens teknikere har arbejdet på højtryk for at få løst problemet fra morgenstunden. Han forventer, at netbanken kører normalt igen i løbet af kort tid, nu da problemet er identificeret.
Problemer i Norge
Herhjemme er det hverken muligt at komme på Nordeas netbank som privat- eller erhvervskunde.
- Jeg ved ikke, hvor omfattende problemet er, men der er vist også nogle problemer i Norge, siger Jens Bekke.
Et besøg på den norske Nordea-hjemmeside bekræfter, at også den norske del af butikken slider med it-problemer. Her kan man ikke handle aktier, betale til udlandet eller få adgang til flere af bankens tjenester over nettet.