Softwarevirksomheden Macromedia har hyret danskeren Juha Christensen, der tidligere var topchef for Microsofts mobilstrategi. Det skriver Cnet.
Juha Christensen skal stå i spidsen for Macromedias nydannede forretningsafdeling for mobiltelefoner og andre apparater.
Afdelingens vigtigste opgave bliver at udbrede Macromedias Flash-afspiller blandt alverdens mobilproducenter og mobiloperatører.
Juha Christensen offentliggjorde i november sidste år, at han ville forlade Microsoft, som han startede hos i 2000. Han var den højest placerede dansker hos softwaregiganten.
En erfaren mobilchef
Juha Christensen blev headhuntet af Microsoft fra en post som næstkommanderende i Microsofts ærkerival på markedet for styresystemer til avancerede mobiltelefoner, Symbian.
Styresystemet blev udviklet af den britiske producent af lommecomputere, Psion, hvor Juha Christensen spillede en væsentligt rolle i at omstille selskabet. Det lykkedes ham at få mobilgiganter som Nokia, Ericsson og Siemens til at købe sig ind i det rendyrkede softwareselskab Symbian.
Macromedia klar til ekspansion
I november sagde Juha Christensen, at han fremover ville arbejde i et mindre selskab inden for mobilområdet, men muligheden for at stå i spidsen for Flash-formatets ekspansion på mobilområdet kunne han ikke sige nej til.
- De fleste mobiltelefoner bruges i dag primært til tale og tekstbeskeder, selv om det er muligt at skabe langt større oplevelser. Den store ting, der mangler, er indhold, og Flash er en glimrende platform til det, siger Juha Christensen ifølge Cnet.
Mobilområdet er centralt for Macromedia i forsøget på at ekspandere Flash-formatet. Macromedia har i dag aftaler med flere end 70 mobilproducenter og mobilselskaber, der er blevet fristet af Flash-afspillerens lille størrelse og evne til at levere visuelle præsentationer over forbindelser med lav hastighed.
Sidste år indgik Macromedia eksempelvis en aftale med den japanske telekæmpe Docomo om at levere flash-indhold.