Artikel top billede

Bilen skal selv ringe efter hjælp

Fra 2015 skal alle nye biler udstyres med eCall-systemet, der automatisk ringer efter hjælp ved trafikulykker.

Sidste år besluttede EU-kommissionen, at alle nye biler fra 2015 skal udstyres med det såkaldte eCall-system, der automatisk ringer efter hjælp, hvis der sker en ulykke. Nu har EU-parlamentet også stemt for at indføre systemet, og dermed skulle vejen være banet for, at alle nye biler snart selv kan alarmere 112-tjenesten.

Med eCall kan bilen selv ringe til alarmcentralen og oplyse om, hvor køretøjet befinder sig, selv når passagererne ikke ved eller ikke er i stand til at forklare, hvor de er.

EU forventer, at det vil kunne redde 2.500 liv om året og begrænse omfanget af personskader med 10 til 15 pct. Hvert år dør 40.000 mennesker på de europæiske veje, og yderligere 1,7 millioner mennesker kommer til skade.

Ifølge beregninger kan eCall give besparelser på op til 195 milliarder kroner i forbindelse med trafikulykker og trafikophobning, hvis alle 230 millioner biler på de europæiske veje udstyres med systemet.

Det anslås, at eCall-systemet koster under 750 kr. at installere pr. ny bil.

Blot 0,7 pct. af alle personbiler i EU er i øjeblikket udstyret med automatiske alarmopkalds­systemer, og antallet er kun svagt stigende.

EU-parlamentet slår fast, at det offentlige eCall-system bør være obligatorisk og gratis for alle bilister i Europa, uanset hvilken type bil de kører i.

Nu opfordres kommissionen til at fremlægge et færdigt lovforslag om, at EU-landene skal opdatere infrastrukturen for deres alarmberedskab, så de kan håndtere opkald fra eCall inden udgangen af 2015.

Betænkningen understreger, at eCall tjenesten ikke må anvendes til at overvåge en persons bevægelser eller bestemme hans eller hendes opholdssted, med mindre den pågældende person har været involveret i en ulykke.

Det nye eCall-system kan angiveligt ikke bruges til at spore køretøjer, fordi det er i "dvale" og ikke sender signaler, før det aktiveres i forbindelse med en ulykke.

Hos mobiloperatørernes organisation GSMA hilser man beslutningen velkommen. En beskrivelse af eCall-systemet kan ses her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere