Sidste år besluttede EU-kommissionen, at alle nye biler fra 2015 skal udstyres med det såkaldte eCall-system, der automatisk ringer efter hjælp, hvis der sker en ulykke. Nu har EU-parlamentet også stemt for at indføre systemet, og dermed skulle vejen være banet for, at alle nye biler snart selv kan alarmere 112-tjenesten.
Med eCall kan bilen selv ringe til alarmcentralen og oplyse om, hvor køretøjet befinder sig, selv når passagererne ikke ved eller ikke er i stand til at forklare, hvor de er.
EU forventer, at det vil kunne redde 2.500 liv om året og begrænse omfanget af personskader med 10 til 15 pct. Hvert år dør 40.000 mennesker på de europæiske veje, og yderligere 1,7 millioner mennesker kommer til skade.
Ifølge beregninger kan eCall give besparelser på op til 195 milliarder kroner i forbindelse med trafikulykker og trafikophobning, hvis alle 230 millioner biler på de europæiske veje udstyres med systemet.
Det anslås, at eCall-systemet koster under 750 kr. at installere pr. ny bil.
Blot 0,7 pct. af alle personbiler i EU er i øjeblikket udstyret med automatiske alarmopkaldssystemer, og antallet er kun svagt stigende.
EU-parlamentet slår fast, at det offentlige eCall-system bør være obligatorisk og gratis for alle bilister i Europa, uanset hvilken type bil de kører i.
Nu opfordres kommissionen til at fremlægge et færdigt lovforslag om, at EU-landene skal opdatere infrastrukturen for deres alarmberedskab, så de kan håndtere opkald fra eCall inden udgangen af 2015.
Betænkningen understreger, at eCall tjenesten ikke må anvendes til at overvåge en persons bevægelser eller bestemme hans eller hendes opholdssted, med mindre den pågældende person har været involveret i en ulykke.
Det nye eCall-system kan angiveligt ikke bruges til at spore køretøjer, fordi det er i "dvale" og ikke sender signaler, før det aktiveres i forbindelse med en ulykke.
Hos mobiloperatørernes organisation GSMA hilser man beslutningen velkommen. En beskrivelse af eCall-systemet kan ses her.