For første gang i sin seksårige historie kan den århusianske leverandør af content management-systemer (CMS) Synkron prale af sorte tal på bundlinjen.
Synkron, der har stærke investorer som Dansk Erhvervsinvestering, Dansk Kapitalanlæg og Vækstfonden i ryggen, forbedrede resultatet med fem millioner kroner i forhold til sidste år.
Den positive udvikling gav et overskud på 343.000 kroner i regnskabsåret, der sluttede den 30. september.
Dermed har Synkron fået rettet op på virksomheden, der for to år siden måtte præsentere et underskud på 11,8 millioner kroner for investorerne.
- Det er en stor glæde at kunne se resultatet af de seneste års hårde arbejde med at få vendt virksomheden. Løsningen har reelt drejet sig om at holde en skarp forretningsmæssig fokus og kurs, siger Thomas Marschall, administrerende direktør i Synkron.
Nye partnere gavner forretningen
Synkron har i løbet af året indgået partnerskabsaftaler med SAP og mobilselskabet 3.
Synkrons aftale med mobilselskabet 3 indebærer, at virksomhederne i samarbejde udvikler et nyt værktøj, det gør det muligt at tilpasse intra- og internet til 3's mobiltelefoner.
Aftalen med den tyske ERP-leverandør SAP er en alliance, hvor SAP forsøger at sælge Synkrons internetsoftware sammen med sine forretningssystemer på det nordiske softwaremarked.
Partnerskaberne og en lang række nye større kunder, heriblandt Skandinavisk Tobakskompagni, BG Bank og Integrationsministeriet, er medvirkende til, at Synkron i år landede på en omsætning på 26 millioner kroner, hvilket er en vækst på omkring 20 procent.
Ifølge Synkron placerer dette virksomheden som den største spiller på det danske CMS-marked.
Synkron A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002/2003 | 2001/2002 |
Omsætning | 26,2 | 21,0 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 0,22 | -4,1 |
Resultat før skat | 0,34 | -4,5 |
Resultat | 0,34 | -4,5 |
Egenkapital | 4,9 | 4,6 |
Antal ansatte | 34 | 36 |
Udlandet kalder
Synkron forventer, at den positive udvikling fortsætter i det kommende regnskabsår. Virksomheden har især store forventninger til det udenlandske marked.
- Vi har i dag en god udvikling i gang også i Norge, Sverige, Tyskland og Schweiz. Nye markeder kalder - for eksempel kunne de baltiske lande, ligesom de øvrige nye EU lande være interessante mål for vores videre ekspansion, siger Synkrons direktør.
Fra 1997 til i dag er medarbejderantallet vokset fra tre til 38, og antallet af kunder er omkring 700. Hovedparten af kunderne er danske, men Synkrons CMS-software er solgt i godt 20 lande.