Nu har Microsoft afsløret de første konceptbilleder for in-app-reklamer i det kommende operativsystem Windows 8. Microsoft er gået sammen med seks kendte reklamebureauer som Razorfish og Y&R om at skabe en standard for, hvordan annoncer skal vise inde i applikationer.
I et blogindlæg fortæller Microsoft om annonce-planerne. I et eksempel kan man se en app for fodbold-holdet Seattle Sounders (der er sponseret af Microsoft), hvor der vises en annonce for en Adidas-fodboldsko i højre side.
Hvis brugeren klikker på annoncen, vises en helsidet annonce i Metro-stil, hvor man kan købe skoen eller andre produkter.
I konceptbilledet ligger annoncen helt ude til højre og bliver først synlig, når man scroller mod højre.
Men Microsoft bemærker også, at applikationens baggrund kan udskiftes med et logo, billeder, video eller tekst, der reklamerer for et brand.
Det ser altså ud til, at brugerne skal vænne sig til annoncer inde i applikationerne i Windows 8, ligesom man kender det fra forskellige mobile platforme. Det er endnu et eksempel på, at mobil- og pc-verdenen smelter sammen.
Windows 8 har fået en mobil-inspireret Metro-brugerflade og en Windows Store i stil med de kendte app-butikker, og det kommer også i en udgave til ARM-processoren, som primært bruges i mobile enheder.
Microsofts koncept for in-app-annoncer i Windows 8 blev præsenteret på Cannes Lions International Festival of Creativity.