Teleselskabet Debitel mener, at Forbrugerombudsmanden har mistet enhver sans for rette proportioner i en sag, hvor Debitel har sendt spam-mails til 40.000 personer.
- Vi ville gerne have løst konflikten i mindelighed med et forlig, men vi fik at vide fra Forbrugerombudsmanden at bøden mindst ville være på en million kroner. Det er jo storhedsvanvid, så vi tager sagen op i Sø- og Handelsretten, siger Henrik Larsen, underdirektør i Debitel.
Han henviser til, at den hidtil eneste domstolsafprøvede spam-sag i Danmark endte med en bøde på 15.000 kroner til selskabet Fonn Danmark på baggrund af 156 henvendelser til Forbrugerombudsmanden.
Fonn Danmark havde udsendt cirka 100.000 e-mails/fax hver måned i to år, hvilket i alt giver over 2 millioner uanmodede henvendelser.
- Det er rystende. Forbrugerombudsmandens sag mod os bygger udelukkende på 13 konkrete klager. Det her handler mest af alt om, at Forbrugerombudsmanden vil have nogle domme på området, siger Debitels underdirektør.
Bøder skal kunne mærkes
Henrik Larsen mener, at hele sagen mod Debitel ville falde til jorden, hvis den blev kørt efter de nye regler for spam, der trådte i kraft tidligere i sommer.
Hos Forbrugerombudsmanden afviser jurist Jane Frederikke Land, at der er tale om proportionsforvridning.
- Vi er overbeviste om, at vi har en sag, og vi fører den videre ved Sø- og Handelsretten i København. Bøderne for spam skal fremover være af en størrelsesorden, der rent faktisk afholder virksomheder fra at bruge spam som markedsføringsredskab, siger hun.
Hun oplyser, at Forbrugerombudsmanden i øjeblikket modtager mellem 500 og 1000 spam-klager om dagen.