Debitel: Spam-bøde er storhedsvanvid

Teleselskabet Debitel afviser at betale en bøde på minimum en million kroner for at have udsendt 40.000 spam-mails i foråret. Debitel betegner bødens størrelse som storhedsvanvid og er klar til at møde Forbrugerombudsmanden i Sø- og Handelsretten.

Teleselskabet Debitel mener, at Forbrugerombudsmanden har mistet enhver sans for rette proportioner i en sag, hvor Debitel har sendt spam-mails til 40.000 personer.

- Vi ville gerne have løst konflikten i mindelighed med et forlig, men vi fik at vide fra Forbrugerombudsmanden at bøden mindst ville være på en million kroner. Det er jo storhedsvanvid, så vi tager sagen op i Sø- og Handelsretten, siger Henrik Larsen, underdirektør i Debitel.

Han henviser til, at den hidtil eneste domstolsafprøvede spam-sag i Danmark endte med en bøde på 15.000 kroner til selskabet Fonn Danmark på baggrund af 156 henvendelser til Forbrugerombudsmanden.

Fonn Danmark havde udsendt cirka 100.000 e-mails/fax hver måned i to år, hvilket i alt giver over 2 millioner uanmodede henvendelser.

- Det er rystende. Forbrugerombudsmandens sag mod os bygger udelukkende på 13 konkrete klager. Det her handler mest af alt om, at Forbrugerombudsmanden vil have nogle domme på området, siger Debitels underdirektør.

Bøder skal kunne mærkes

Henrik Larsen mener, at hele sagen mod Debitel ville falde til jorden, hvis den blev kørt efter de nye regler for spam, der trådte i kraft tidligere i sommer.

Hos Forbrugerombudsmanden afviser jurist Jane Frederikke Land, at der er tale om proportionsforvridning.

- Vi er overbeviste om, at vi har en sag, og vi fører den videre ved Sø- og Handelsretten i København. Bøderne for spam skal fremover være af en størrelsesorden, der rent faktisk afholder virksomheder fra at bruge spam som markedsføringsredskab, siger hun.

Hun oplyser, at Forbrugerombudsmanden i øjeblikket modtager mellem 500 og 1000 spam-klager om dagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere