Stor efterspørgsel på trådløst bredbånd til discountpriser og til hjemmebrug har fået udbyderen af trådløst bredbånd, Redspot til at gå i gang med at udvide sit dækningsområde i Århus kraftigt.
Først havde Redspot planlagt at dække 900 husstande i området i umiddelbar nærhed af selskabets adresse i Århus midtby.
Men interessen for at få trådløst bredbånd i hjemmet har været så overvældende blandt århusianerne, at Redspot nu etablerer op til 19 dækningsområder.
- 20 kunder er nok til, at vi tjener penge på at etablere et nyt dækningsområde, siger direktør i Redspot, Aksel Lykke Paulsen.
Han forventer, at Redspot i løbet af næste år vil kunne tilbyde trådløst bredbånd til omkring 370.000 husstande i tæt-bebyggede områder.
Med priser fra 49 kroner om måneden for en 128/128 kbit-linje oven i etableringsgebyret på knap 500 kroner ligger Redspot i den absolut billige ende for udbydere af trådløst bredbånd.
Kazaa suger båndbredden
De lave priser muliggøres ifølge Aksel Lykke Paulsen af, at selskabet ikke er afhængig af at leje sig ind på TDC's kobberlinjer, og at selskabets quality-of-service-udstyr er egenudviklet og ifølge direktøren overlegent i forhold til de fleste udbydere.
Udstyret sørger for, at trafikken bliver korrekt prioriteret, noget som har givet problemer i mange lokale bredbåndsløsninger eksempelvis i boligforeninger, hævder Aksel Lykke Paulsen. Han forventer derfor at kunne kapre kunder, der er utilfredse med kvaliteten af deres eksisterende bredbåndsløsning.
- Mange lokalnetværk bliver dræbt, fordi quality-of-service-delen ikke er god nok, siger direktøren.
Som eksempel bruger han, at mange netværk ikke kan lægge låg på fildelingstjenester som Kazaa, der er skabt til at suge så meget båndbredde til sig som muligt på bekostning af andre brugere.
Redspot-teknologien står også bag den udendørs trådløse dækning i Århus midtby, som er etableret i fællesskab med Hewlett-Packard, og et trådløst netværk på privathospitalet Mølholm.