Artikel top billede

10.000 mobil-kunder ramt af kaotisk it-nedbrud

En opdaterings-fejl hos teleselskab har slukket for internettet på flere tusinde danskeres mobiltelefoner. Nedbruddet blev forlænget, da to teleselskaber misforstod hinanden om fejlen.

Læs også:
Kæmpe YouSee-nedbrud rammer titusindvis af seere

Microsofts store cloud-tjeneste ramt af nedbrud

En menneskelig fejl oven på en it-fejl.

Sådan forklarer marketing-koordinator Bo Abrahamsen fra teleselskabet M1, at op mod 10.000 M1-kunder spredt ud over det ganske land ikke har kunnet tilgå internettet fra deres mobiltelefoner.

"Natten til onsdag opdaterede vi vores kundehåndteringssystem, og i den forbindelse har der åbenbart været et udfald på datanetværket, som vi ikke var klar over," fortæller Bo Abrahamsen fra M1 til Computerworld.

Sender aben videre

Han forklarer, at udfaldet fra tirsdag aften er blevet forlænget på grund af en kommunikationsbrist mellem M1 og moderselskabet TDC, hvis netværk M1 kører på.

"Vi hørte i går, at flere af vores kunder ikke kunne komme på datanetværket og rettede henvendelse til TDC for at høre, om de havde problemer med deres netværk. Det havde de tilsyneladende ikke," beretter Bo Abrahamsen.

TDC afviste dog med det samme, at der var problemer med telegigantens netværk. I hvert fald i første omgang.

"Vi blev senere ringet op af TDC, der sagde, at der var problemer med TDC's datanetværk. Derfor gjorde vi ikke mere ud af sagen ud over at opdatere vores fejlmelding," fortæller Bo Abrahamsen.

M1's hjemmeside blev i går opdateret med teksten "Der kan i øjeblikket opleves problemer med datanetværket flere steder i landet. TDC's teknikere er på sagen. Vi beklager meget de gener det kan medføre".

Forkert fejlmeddelelse

De ord har dog vist sig at være forkerte, indrømmer Bo Abrahamsen, som i morgen sætter sig i direktørstolen hos M1.

"TDC havde alligevel ikke problemer, og fejlen ligger udelukkende hos os i vores opdatering af vores kundehåndteringssystem," siger den kommende M1-direktør.

Fordi der er opstået en kommunikationsbrist mellem datterselskabet M1 og moderselskabet TDC om, hvor data-fejlen var opstået, har op mod 10.000 M1-kunder altså måttet nøjes med at bruge deres smartphone som en old school mobiltelefon uden internetforbindelse yderligere et døgn.

Det skyldes, at M1 har afventet, at TDC skulle udbedre en fejl, som har ligget internt på M1's servere.

Tænd og sluk din mobil

Bo Abrahamsen forventer dog, at fejlen er udbedret "i løbet af i aften", uden han dog tør sætte præcise tidspunkter på.

Han ønsker heller ikke at kommentere på, om M1-kunderne står til at modtage kompensation for nedbruddet eller en eventuel kompensations-størrelse, da nedbruddet ifølge M1 har slået ned tilfældigt, og visse kunder kun har oplevet kortere udfald.

Hvis du er M1-kunde og har oplevet problemer med din dataforbindelse, råder M1 dig til i løbet af aftenen til at slukke og tænde din mobiltelefon for at se, om du har forbindelse til internettet igen.




IT-JOB

Billetkontoret A/S

.NET Full Stack Developer

Sentia Denmark A/S

Service Delivery Manager

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Backend-udvikler til ny platform i Azure

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Rådgivende informationsarkitekter med strategisk fokus
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere