Danske mænd er tilsyneladende mere interesserede i bryster end deres brødre i andre lande er.
Det viser en international eyetrack-undersøgelse fra danske EyeFact i København.
Eyetracking er en teknik til at følge læseres øjne, når de bevæger sig rundt på hjemmesider og i aviser, for at kortlægge deres læsemønstre og interesser.
EyeFact har lavet et forsøg med 210 personer fra Danmark, Frankrig, England, Spanien, Holland, USA og Brasilien, hvor mænd og kvinder er blevet præsenteret for et billede af en kvinde, der gjorde meget lidt for at skjule en svulmende barm.
Den første opdagelse var ikke overraskende.
Mænd lod blikket dvæle ved kavalergangen i 37 procent længere tid end kvinderne.
Men den landeopdelte opgørelse over de forskellige mandlige deltageres tilbøjeligheder overraskede på ITU.
"Danske mænd var dem, der kiggede allermest på brysterne i hele verden," siger Sune Alstrup fra EyeFact, der også er ph.d.-studerende i eye-tracking ved IT-Universitetet til Videnskab.dk.
På sidstepladsen kom spanierne med den mindste interesse.
Kvinderne kigger også
Selv om mændene altså kigger i lang tid, så betyder det ikke, at kvinderne også lader sig drage af et flot frontparti. De lader bare ikke blikket dvæle i lige så længe. Mænd kigger i fire sekunder. Kvinder i to.
De deltagende kvinder var desuden mere optaget af den samme kvindes fingerring.
Et efterfølgende spørgeskema afslørede, at flere af de andre nationaliteter forsøgte at lyve om, at de havde lagt mærke til kvindens attributter. De danske mænd var i højere grad indstillet på at indrømme, at de havde nærstuderet kvindens bryster.
Læs mere om det aktuelle forsøg hos EyeFact eller om IT Universitetets eyetrackingarbejde på GazeGroup.org.