Ingen vej uden om dialog

Leverandører får ikke noget ud af at afvise en samling af utilfredse forhandlere. Det viser de seneste skærmydsler i Novell-kanalen.

Som en falmende rød kæmpestjerne er Novell gennem halvfemserne blevet sværere og sværere at observere på it-himmelen. Microsoft stjal Novells hovedmarked. Alligevel har Novell den dag i dag en række trofaste forhandlere verden over.

Nu er Novell-stjernen blusset op igen takket være den energi, som købet af Linux-udvikleren Suse har tilført. Novell opfattes ikke længere som passé, men som fremtid. Mens alt dette positive foregår, udspiller der sig et verbalt drama i Novell-kanalen.

For at holde næsen oven vande har Novell de senere år kørt en hård partnerlinje, hvor der er blevet stillet høje krav om volumen og engagement. Det har været en prøvelse for nogle af partnerne, der har følt, at leverandøren svigtede trofaste forhandlere, og at Novell-ledelsen var svær at råbe op. Derfor har nogle af partnerne samlet sig i en forening, som forsøger at øve indflydelse på Novells kanalplaner.

Men resultatet af disse manøvrer er blot blevet skepsis i begge lejre - på det seneste tilmed rent mundhuggeri.

CRN røg lige ind på kamppladsen - se blandt andet forsiden i den seneste trykte udgave - men faktisk har CRNs mellemkomst udviklet sig til, at parterne nu igen - mens dette skrives - er begyndt at tale sammen, og at Novell angiveligt vil lytte til de kritiske toner fra den forening, leverandøren i første omgang slet ikke ville anerkende.

Generelt kommer leverandører længst med klare, umisforståelige budskaber til sine partnere. Det er svært at stramme en forhandlerkanal op, uden at der bliver utilfredshed. Det kan andre leverandører og distributører tale med om, men det kan håndteres mere eller mindre elegant.

Erfaringer har vist, at det er en dårlig idé at afvise en forhandlerforening, som er opstået på grund af utilfredshed. HP havde et lignende problem i vinter i USA, hvor enterprise-forhandlere følte, at de mistede indflydelse. Der blev problemerne løst, ved at en højstående HP-leder mødtes med foreningen og efter en seriøs »given og tagen« fandt en enighed med de utilfredse forhandlere, der fik større indflydelse i et af HPs egne forhandlerorganer. Nogen anden udvej end dialog findes ikke, hvis man vil fastholde sit image i salgskanalen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere