I det nuværende klima for IT-industrien kræver det samme salgsindsats at hive en lille omsætning hjem som en stor. Det er for dyrt, og derfor skal der kigges på salgsapparatet, mener direktøren for Software AG i Danmark.
Han overvejer ligefrem en Dell-model med direkte salg.
Smalhals i erhvervslivet generelt igennem de seneste tre år har ellers været til Software AG Nordics fordel. Når tunge kunder som banker og forsikringsselskaber virksomhederne skærer ned på deres driftsudgifter og antallet af IT-platforme, har de behov for den middleware, som det tyske softwareselskab leverer.
- Der foregår stadig en stor konsolidering og optimering på de store systemer, som faktisk startede omkring årtusindskiftet. Men på et eller andet tidspunkt må de jo blive færdige med det, siger direktør i Software AG Nordic, Ole Kock, som derfor ikke har de store forventninger til indeværende år.
- Det ser endnu mere mat ud end vi forestillede os ved årets start, konstaterer han.
XML-produkter til lavere priser
Med udsigt til dalende salg til det dalende mainframe-marked skruer Software AG op for salgsindsatsen på sine XML-produkter.
Men da de ligger i en lavere prisklasse end mainframe-softwaren, og da de danske installationer af XML-baserede systemer endnu ikke er af nogen særlig størrelse, er der udsigt til en faldende omsætning for Software AG Nordic. Det får direktøren til at tænke i nye baner på salgsområdet.
Software AG Nordic A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002 | 2001 |
Omsætning | 88 | 74,5 |
Resultat før finansielle poster | 19,5 | 13,6 |
Resultat før skat | 21,4 | 15,6 |
Resultat | 14,5 | 10,9 |
Egenkapital | 53 | 38,5 |
Antal ansatte | 35 | 40 |
Det blev til et pænt overskud i 2002 for Software AG Nordic, som hev knap 14,5 millioner kroner hjem. Det er cirka 3,6 millioner kroner flere end året før, en stigning på 37 procent. Omsætningen steg med 18 procent i perioden.
Men Ole Kock foregreb også en forventet nedgang i konsulentindtjeningen ved at fyre fem konsulenter fra virksomheden, som nu tæller 35 medarbejdere.
- Vi lægger mere og mere af vores arbejde over til partnere. Timepriserne på konsulenter falder, så jeg har fjernet en potentiel risiko fra virksomheden, siger Ole Kock.