Senere skal også selve produkterne integreres, således at kommende versioner af Windows og Office får funktioner fra Microsoft Business Solutions - det tidligere Navision.
»Det er vand på ERP-partnernes mølle. Navnlig vi store partnere får en utrolig bredde. Det gør de almindelige Microsoft-partnere i princippet også, men de får ulig meget sværere ved at skaffe sig ERP-kompetence, hvor det for os er meget lettere at vokse på almindelige infrastruktur og system-integration,« siger Ole Wamsler, direktør for Hands.
Samme holdning finder man hos Aston, der er i gang med fundamentale ændringer af sin egen organisation - efter Microsofts sammensmeltede forbillede. Hensigten er, at Axapta-konsulenter også skal sælge almindelig Microsoft-integration - og vice versa, således at kunderne kun får en kontaktperson hos Aston.
Den nye udfordringerne fra spillere som Hands og Aston skaber ikke umiddelbart frygt i SMB-kanalen. Peder Hvejsel, direktør for CBC-kæden, siger, at SMB-kunder typisk køber IT hos små lokale forhandlere - uanset hvad nålestribede konsulenter fra de store ERP-huse har at tilbyde.
»Hvis de store får markant bedre priser på licenser kan det selvfølgelig gå ud over små forhandlere, men jeg tvivler på, at Microsoft vil frakende sig hele sin SMB-kanal med et sådant skridt,« siger Peder Hvejsel.
Læs mere i den aktuelle udgave af Computer Reseller News.