IT-branchen er for alvor ved at få øjnene op for potentialet i IT-verdenens vækstområde nummer et anno 2003: online-spil.
Giganter som Microsoft, Nokia og Sony satser stort på at få del i det lukrative online-spilmarked, der vokser eksplosivt i takt med, at bredbånds-internet, spilkonsoller med netadgang og avancerede mobiltelefoner giver en større del af befolkningen mulighed for at spille online.
Væksten er så stor, at analysebureauet IDC forudser, at markedet for online-spil i år vokser med 10 procent på verdensplan - om måneden.
- Det er klart, at når det globale marked for online-spil vokser så hurtigt, så skaber det vækst i brede dele af IT-branchen, siger Per Andersen, direktør for analysefirmaet IDC, til Computerworld Online.
Per Andersen peger på, at internetleverandører, spiludviklere, hardwareudviklere og forhandlere alle tjener penge på, at forbrugerne i stigende grad får lyst til at konkurrere med venner og bekendte over internettet.
Kamp om 111 milliarder
Og det er ikke småpenge, selskaberne kæmper om at få fingre i.
Analysebureauet Forrester Research forudser, at hardwaredelen af online-spilmarkedet vil toppe i 2005, hvor det vil udgøre 62 milliarder kroner, mens software og indholdsafgifter vil udgøre 111 milliarder kroner.
Konsulent- og analysebureauet Jupiter beregnede i slutningen af 2001, at 46,7 millioner af de amerikanere, der havde adgang til internettet, brugte hjemmecomputeren til spil. Af disse vurderede analytikerne, at de 32 millioner brugte pc'en til online-spil.
Herhjemme spillede 378.000 husstande i september sidste år online-spil via en pc. Det viser en undersøgelse foretaget af IDC i september.
Dermed er det ikke længere kun en håndfuld spilentusiaster, der mødes med kammeraterne over nettet til et spil, men i lige så høj grad den gennemsnitlige pc-bruger.
Spilkonsollerne kommer
Den største del af online-spillerne udgøres stadig af pc-ejere, men Microsoft, Sony og Nintendo udfordrede sidste år pc'erne, da de alle lancerede nettilslutning via spilkonsollerne Xbox, Playstation 2 og GameCube.
Online-spillere via spilkonsoller udgør dog fortsat kun en dråbe i havet sammenlignet med antallet af spillere, der kobler sig op fra en pc. Foreløbig har omkring én million af cirka 65 millioner ejere af en spilkonsol koblet sig på nettet via Xbox, Playstation eller GameCube på verdensplan.
Herhjemme havde 146.000 af de 298.000, der ejer en spilkonsol, lyst til at bruge den til online-spil sidste år, oplyser IDC.
Analytikere og branchefolk er dog enige om, at der er et stort marked for online-spilkonsoller fremover. Analytikerne fra Jupiter regner med, at der alene i USA i 2006 vil være 12,3 millioner spillere, der kobler sig på nettet via spilkonsollen.
Spil på mobiltelefonen
Udover spilkonsollerne og pc'erne vil forbrugerne også spille online mod hinanden på telefonen, hvilket får mobilproducenter og teleselskaber til at satse hårdt på trådløst onlinespil via mobilen.
Verdens største mobilproducent, Nokia, præsenterede tidligere på året spiltelefonen N-Gage, der er en hybrid mellem en spilkonsol og en mobiltelefon. Ved lanceringen meddelte Nokia, at selskabet ser markedet for online-spil som et marked med stort potentiale i fremtiden.
Også Motorola har varslet, at selskabet vil lancere en række telefoner, der er forberedt til trådløst online-spil.
Problemet med disse mobiltelefoner bliver, at få forbrugerne til at købe dem, da telefonerne sandsynligvis bliver dyrere end en almindelig spilkonsol.