Fra i dag lægger Apple billet ind på at blive nettets førende onlineforhandler af musik.
Selskabet går i luften med en service, der gør det muligt at downloade musik for omkring syv kroner per nummer.
Den amerikanske computergigant bliver bakket op af fem af verdens største pladeselskaber, der dermed gør endnu et forsøg på at få fat i nogle af de mange penge, branchen hvert år går glip af på grund af piratkopiering, blandt andet gennem fildelingstjenester.
De store pladeselskaber har hidtil været kølige over for onlinesalg af musik på trods af stigende piratkopiering og faldende indtjening.
- Den virkelige sejr er ikke at indskrænke piratkopieringen, men at skabe et attraktivt, lovligt alternativ, siger Strauss Zelnic, stifter og direktør for Zelnickmedia, til Financial Times. Han har hjulpet med at forhandle aftalen mellem Appel og pladeselskaberne.
I første omgang kun for Apple-brugere
Apples bestyrelsesformand og stifter, Steve Jobs, har også selv siddet med ved forhandlingsbordet.
Apple sidder i dag kun på tre procent af det globale salg af computere. Virksomheden har været under pres for at finde på nye forretningsområder og tiltrække nye kunder.
Derfor hilser brancheanalytikere Apples musikinitiativ velkommen, og de tror, at det kan skaffe nyt liv og nye kunder til den tidligere computergigant, skriver Financial Times.
Apples musiktjeneste bliver i starten kun tilgængelig for brugere af virksomhedens eget operativsystem, men selskabet forventer at udsende en version baseret på Microsofts Windows inden udgangen af året.
Servicen er baseret Apples iTunes musik-software, og gør forbrugerne i stand til at downloade alle numre fra de fem pladeselskaber til en pris på cirka syv kroner per nummer.