Et fald i antallet af konkurrence- og kundeklausuler gavner ikke hard- og softwaresælgere, der i stedet må se sig bundet til deres arbejdsgiver. Mens sælgernes fagforening, Business Danmark kan melde om et fald i antallet af medlemmer fra 2003 til i dag, gælder udviklingen ikke i it-branchen.
Forbuddet mod at vælge sin kommende arbejdsgiver frit kan koste dyrt på lønsedlen i en tid, hvor der er mangel på kvalificerede sælgere, lyder det fra Business Danmarks landsformand, Jens Neustrup Simonsen i Morgenavisen Jyllands-Posten i dag. Når den ansatte ikke frit kan vælge job, kan arbejdsgiveren holde lønnen nede hos den ansatte.
Business Danmark-formanden bebrejder arbejdsgiverne for at bruge jobklausuler. I stedet skal de tænke på at gøre jobbet spændende.
»Vi lever i en tid, hvor de burde være unødvendige. Hvis arbejdsgiverne opfører sig ordentligt over for den enkelte medarbejder og tilbyder fornuftigt jobindhold, så behøver virksomhederne ikke at lave stavnsbinding,« lyder kritikken fra Jens Neustrup Simonsen.
I gennemsnit er hver femte medlem bundet af en klausul. Det er et fald på 19 procent i forhold til 2003, hvor det var mere end hver fjerde, hvor arbejdsgiveren satte begrænsninger for de ansattes karrieremuligheder.
I it-branchen går udviklingen den modsatte vej med flere medarbejdere, der bliver begrænset. Ifølge Business Danmark er der sket en stigning på tre procent i antallet af klausuler hos sælgere af it-hardware, mens fem procent flere softwaresælgere er begrænset af en klausul, der enten forhindrer dem i at arbejde for konkurrenten eller hos kunder og leverandører.
»Det går ganske langsomt med at udfase konkurrence- og kundeklausuler, selv om mobiliteten på jobmarkedet er stærkt hæmmet af dem. Det er skidt, for så bliver viden hængende i enkelte virksomheder,« siger Jens Neustrup Simonsen.
Det er især hardwaresælgere der ifølge fagforenigen er udsat for klausuler. Næsten hver tredje sælger har en kunde- eller konkurrenceklausul, mens det er hver femte softwaresælger, der har forbud mod at søge over til konkurrenter eller partnere. Eneste lyspunkt er ansatte i it-service, hvor antallet af klausuler er faldet 58 procent til kun at omfatte hver syvende medarbejder.