På trods af stor vækst i e-handlen i Danmark holder mange små og mellemstore virksomheder igen med at etablere e-butikker.
Det skyldes, at markedet for standard-e-butikker er uoverskueligt og umuligt at gennemskue for en IT-ukyndig virksomhedsejer.
Det fastslår to studerende fra Handelshøjskolen i København, som har kortlagt markedet for e-handels-systemer i deres hovedopgave.
- Det kræver en IT-specialist for at gennemskue, hvilke funktioner der er nødvendige i den enkelte virksomheds e-butik. Det er også svært at gennemskue, hvad virksomhederne skal betale for at få en god e-butik, siger Lars Gyldenkrone Mattsson, der er en af de to studerende bag rapporten.
- Den bedste standard-e-butik er ikke nødvendigvis den dyreste, fortsætter han.
Ifølge Mattsson har kapitalstærke og store virksomheder fået et stort forspring inden for e-handel, da virksomhederne har været i stand til at betale prisen for at få udviklet skræddersyede systemer helt fra bunden.
Ifølge rapporten findes der omkring 35 udbydere af standard e-butikker på det danske marked.
- Vi har lavet en database, hvor vi samlet information om udbydere, funktionalitet, priser og betalingsløsninger, siger Lars Gyldenkrone Mattsson.
Han og den anden studerende bag rapporten, Nanna Heine, har taget databasen fra hovedopgaven med sig. De har nu etableret virksomheden Cepweb.dk, hvor de tilbyder små og mellemstore virksomheder at finde frem til den standard-e-butik, der passer bedst til firmaets behov.
Cepweb.dk arbejder også med at drive e-butikker for virksomheder, der ikke selv har lyst til at binde an med den opgave.