CRN ramte tilsyneladende et meget følsomt emne, da artiklen »Atea afviser rygter om fyringsrunde« i tirsdags blev offentliggjort. I artiklen tilbageviste Atea-direktør Peter Trans flere ugers massive forlydender om at et sted mellem 50 og 90 ansatte i løbet af de seneste uger skulle være afskediget som led i en større fyringsrunde.
Efterfølgende har debatten på crn.dk om artiklen været hvidglødende af indlæg, og måske netop på grund af den til tider meget kulørte debat, er det nu er fjerde dag i træk, at artiklen er den mest læste på CRNs hjemmeside. I alt har artiklen affødt mere end 50 kommentarer fra CRNs læsere.
Flere indlæg bekræftede CRNs oplysninger om en fyringsrunde.
Eksempelvis skrev »Vikaren«:
»Fyringerne blev jo delt ud til udvalgte mellemledere - de udvalgte fik et antal, der skulle fyres og kunne derefter vælge mellem deres afdelings ansatte efter forgodtbefindende. Det har ført til, at der blev fyret sælgere som performede budgetter og som var vellidte blandt deres kolleger samt kunder. (…) Det kunne virke som personlige regnskaber der blev gjort op (…) der har jo været tale om en regulær fyringsrunde, hvorfor ikke bare fortælle sandheden? En fyringsrunde sanktioneret og iværksat af den øverste ledelse i selskabet.«
Men debatten afslører også, at i hvert en del både nuværende og tidligere medarbejdere har stærkt negative erfaringer med ledelsesstilen i Atea.
En »Tidligere ansat« skriver:
»De eneste der tjener penge, en dem der en inde i varmen omkring ledelsen. De er alle godt sammenspist, og klør hinanden på ryggen, når det er nødvendigt. Dem, der virkeligt knokler, får slet ikke løn som fortjent og de kommer de aldrig til!
»Vikarens ven« skriver:
»Faktum er, at der bliver fyret i øst og vest af inkompetente mellemledere, som ikke har meget forstand kendskab til forretningen længere, fordi de har travlt med at redde deres egen bagdel. Alt sammen skyldes dårlig management.«
»Claus« skriver direkte henvendt til Peter Trans:
»Jeg har kolleger, som har fået fyresedlen, fordi du og dine rygklappere har skruet salgsbudgetter så sindsygt op, f.eks. det offentlige marked; med mere end 60 procent.«
»Mette« skriver:
»Hvis man siger sin mening internt, så er man sikker på afskedigelse. Svarer man ærligt i medarbejderundersøgelse, så får vi en kæmpe balle«.
»X ansat i Atea« undrer sig over Ateas benægtelse af de aktuelle fyringer:
»Atea (ville) komme længst med at fortælle hvor mange man har afskediget og hvad der grundlæggende gør at de er blevet afskediget.«
Der er dog også indkommet en række indlæg, som bakker op om Ateas ledelse og peger på de resultater, som virksomheden har opnået gennem årene.
»Konsulenten« skriver:
»Om man kan lide Peter Trans eller andre i Atea er op til hver enkelt, men man bygger altså ikke en milliard forretning op hvis man er uden evner.«
»ABC« skriver:
»En virksomheds ledelse skal også kunne træffe kedelige beslutninger og jeg kan da godt forstå hvis nogle af de afskedigede medarbejdere er noget bitre.«
Og »Nina« opfordrer til at de utilfredse står frem med deres kritik internt i Atea:
»Det er da trist at høre, at der er folk, der ikke tør sige deres mening internt i Atea, men mon ikke de trods alt ville tjene deres sag bedre ved at finde modet til at tage debatten åbent og ærligt, der hvor den hører hjemme: i Atea?«