Branchens vækstrate er på få år styrtdykket fra 25-50 procent - afhængigt af specifikt område - til nær nul procent. Det har sendt chokbølger gennem salgskanalen, og mismodet har bredt sig.
Den pessimistiske tone er i dag blevet alment accepteret som det bedste bud på fremtiden. »De tocifrede vækstrater vender aldrig tilbage« - det udsagn støder man ind i med vanedannende hyppighed. Ikke at der er nogen dokumentation for, hvorfor det forholder sig sådan. Men nedturen fra de høje vækstrater har skabt en stemning af smalhals, der får ni ud af ti branchefolk til at acceptere, at fremtidens IT-branche kommer til at ligne alle andre brancher, hvor man lever med små, konjunkturbestemte vækstrater.
Jeg tillader mig hermed at gå imod strømmen. Jeg tror ikke på, at IT-branchen er som alle andre brancher, og at guldgraverperioden er et overstået kapitel. Jeg tror ikke på, at den teknologiske udvikling nu har nået sit endelige, modne stadium, og at der ikke længere vil opstå banebrydende teknologier, som skaber vækst. Jeg tror ikke på, at IT-branchen ligner fødevare- eller tekstilbranchen. Jeg tror kort sagt på, at de tocifrede vækstrater vender tilbage.
Det er jeg ikke alene om. En af verdens førende IT-journalister, Robert Faletra fra det amerikanske CRN, mener således, at vi står lige foran det næste store spring fremad. Faletra hører ikke til blandt USA's mest jubeloptimistiske kommentatorer. Blandt andet forudså han den nuværende IT-nedtur. Alligevel ser han et kolossalt potentiale i den trådløse økonomi, som vil føre til enorm vækst og være grobund for nye virksomheder - men også skubbe nogle af nutidens førende virksomheder ind i glemselens mørke.
2003 bliver ikke gennembrudsåret. Her vil udviklingen løfte sig langsomt og gøde jorden for det store gennembrud fra 2004 og fremover.
Der er en lang række indlysende fordele ved trådløse netværk. De er ikke så følsomme for nedbrud og de er billige at etablere, men først og fremmest medfører de, at man kan få netadgang, hvor som helst man befinder sig. Det er den mobile IT-bølge, som allerede er begyndt, der vil genskabe branchens - og dermed salgskanalens - høje vækstrater.