Konkursen hos Jysk It Center får onlineforhandlerne i it-branchen til at kræve handling fra PBS. Dankortselskabet står som formidler mellem Jysk It Center og de kunder, som har handlet hos den nu konkursramte forhandler. I går skrev CRN.dk, at PBS har flere hundrede tusinde kroner i klemme, som Jysk It Center muligvis bevidst har hævet på kundernes dankortkonto uden at sende de bestilte varer.
Nu vil flere onlineforhandlere have, at PBS undersøger de mange transaktioner for at se, om de mange transaktioner er ulovlige. Det skader alle onlineforhandleres omdømme, hvis en enkelt forhandler svindler, mener ShopItOnlines direktør, Hans Søderberg. Han kender kun sagen af omtale, men mener, at hvis Jysk It Center bevidst har trukket pengene uden at sende varerne, er det kriminelt strafbart. Han vil have at PBS skrider til handling.
»PBS må lave en anmeldelse, hvis de mener, at der er foretaget noget strafbart,« siger direktør i ShopItonline, Hans Søderberg.
Sikrer troværdighed
En politisag vil sikre troværdighed og rene linjer i branchen i respekt for kundernes penge, forklarer Proshops Poul Thyregod, der ligeledes vil have at PBS skal politianmelde Jysk It Center, hvis PBS finder frem til snyd.
»Det er dem, der har penge i klemme, der må undersøge, om ledelsen ifalder strafansvar,« siger Poul Thyregod.
Også Peter Sunesen, der indtil 2006 var i spidsen for Itbutikken, mener at PBS bør politianmelde de ansvarlige, hvis PBS finder frem til at der ulovlig er hævet penge på kundernes dankort. Det vil sende et signal til branchen om, at svindel ikke tolereres, så kunderne bevarer deres tillid til onlinehandlen.
»Hvis det kommer frem, at forhandlere tager folk penge, bliver kunderne nervøse for at handle på nettet,« siger Peter Sunesen.