Tre historiske rivaler på pc-markedet er HP (Compaq), Lenovo (IBM) og Apple. Kun Apple har undgået opkøb eller fusion. Til gengæld sætter den højt profilerede producent heller ikke det allerstørste fodaftryk på det danske pc-marked.
IDC-tal viser, at i 1994 havde Apple en markedsandel på 6,7 procent af det danske pcmarked. IBM, som nu hedder Lenovo, havde en markedsandel på 23,5 procent og producenterne HP og Compaq, der i 2002 blev fusioneret til det nuværende HP, havde i 1994 markedsandel på kun 16,5 procent.
I dag er det fusionerede HP blevet den store dominerende spiller med en mardsandel, der er tæt på at være fordoblet. Omvendt har Lenovo, som IBMs pc-portefølje hedder i dag i sine nye kinesiske klæder, i dag en markedsandel beskedne 15 procent og Apple er efter nogle år med meget sløvt salg tilbage på en markedsandel omkring 7 procent.
Værst så det ud for Apple i årene lige efter år 2000, hvor producenten i flere kvartaler var nede på en markedsandel på 1,5 procent.
»Jeg er ikke helt sikker på, om vi kan kalde for Ipod-effekten. Men det er sikkert, at brand betyder mere og mere, når folk køber computere. Samtidig er privatmarkedet vokset mest og Apples produkter blevet lettere at komme i nærheden af rent prismæssigt. Det er nok forklaringen på de gode tal for Apple,« siger IDC-analytiker Anders Elbak.