Herhjemme er HP langt fremme i udviklingen af en ny handels-portal, hvorfra danske kunder kan vælge, om de vil have HP-produkterne leveret fra forhandlere eller direkte fra producenten selv. Hvor vidt det tilbud også skal gives til SMB-markedet eller blot til et udvalg af de større kunder, vil fremtiden vise.
Ifølge HP's danske informationschef Henrik Kirkeskov er der ingen planer om at sælge direkte til SMB-markedet, mens udtalelser fra HP's markedschef Anders Herløv i det kommende nummer af CRN synes at åbne for den modsatte mulighed.
Samtidig kommer der fra selskabets amerikanske hovedkontor melding om, at der vil blive åbnet for det direkte salg over en bred bank. I følge nyhedstjenesten Cnet vil HP i morgen offentliggøre et katalog over varer, der kan købes direkte. Kataloget skal sendes til to millioner små virksomheder. Hidtil har HP alene solgt direkte til de allerstørste virksomheder.
Den danske markedschef Anders Herløv oplyser til CRN, at den kommende HP-portal i en startfase skal være begrænset til store forhandlere og store kunde-virksomheder, men at det brede marked nok vil blive dækket af senere.
Han frygter ikke, at planerne vil medføre et ramaskrig i salgskanalen:
»Egentlig vil modellen synliggøre den værdi, som partneren har. Kunden kan den ene dag vælge Dell-modellen, og så kan det godt være, at den går helt uden om kanalen. Det vil den næppe gøre, hvis der er tale om en eller to maskiner«, mener han.
Læs mere om HP's nye portal i CRN nr. 16, der udkommer den 18. september.