Mens Microsoft pusher for at få solgt cloudløsninger, så tror CBC-direktør Peder Hvejsel ikke på, at de mindre forhandlere vil lægge så meget hjerte i det.
»De har tilbudt os, at vi kan få syv procent af den løbende indtjening. Det kan vi ikke leve af,« konstaterer Peder Hvejsel.
Han mener at den måde, som Microsoft har skruet forretningsmodellen sammen på omkring cloud-konceptet Bpos ikke egner sig til mindre forhandlere. Betingelserne er for stramme og giver meget lidt plads til indtjening.
»Og det er klart, at hvis der ikke ligger et indtægtsgrundlag, så er det nok ikke noget forhandlerne arbejder voldsomt for,« siger Peder Hvejsel.
Han tror dog stadigvæk, at CBC-forhandlerne vil sælge cloud-løsninger, hvis kunderne efterspørger det.
»Men der er ikke penge i at have en salgsorganisation, der sælger cloudløsningerne,« siger Peder Hvejsel
Men på den anden side så tror Peder Hvejsel heller ikke, at han kan rokke meget ved Microsoft. Selv om han mener, at den måde cloud-modellen er skruet sammen ikke passer til et land som Danmark med mange små forhandlere..
»Vi synes da det er en lille smule træls, for at udtrykke det på jysk. Men hvis virkeligheden er sådan, så er vi nødt til at agere på de vilkår,« siger Peder Hvejsel.
Han understreger, at han ikke er modstander af cloud-løsninger, selv om han ikke tror de kommer til at erobre markedet så hurtigt, som eksempelvis Microsoft ønsker.
»Jeg tror mere på en hybrid-model, hvor nogle ting kommer til at ligge i skyen og andre ikke. Men det ændrer ved forretningsgrundlaget, og det må vi så forholde os til,« konstaterer Peder Hvejsel.