Engang var elektronisk behandling af medarbejdernes bilag noget, som kun de allerstørste virksomheder overvejede at investere i. Men nu er teknologien ved at blive så almindelig og udbredt, at frontløberne for alvor begynder at kunne se kontante afkast.
Det mener Acubiz, der laver systemerne, og som ser et øget salg.
»Vi kan i øjeblikket se, at der bliver større og større fokus på, at håndtering af bilag er et oplagt sted at spare penge. Og det breder sig som ringe i vandet. Min vurdering er, at vi nu er ved at nå et kritisk punkt, hvor teknologien er så billig og almindelig, at der næsten ikke er nogen grunde til ikke at tage skridtet og investere, « siger Lars de Nully, der er administrerende direktør hos Acubiz.
En af kunderne er elselskabet Eltra, der har rejsebilag for op mod fem millioner kroner årligt. Tidligere lagde håndteringen beslag på en heltidsstilling. Men nu begynder investeringen at give så meget afkast, at det kan aflæses direkte:
"For vores 120 rejsende ansatte er besparelsen ikke så voldsom. De sparer vel en times arbejde om måneden. Men i vores regnskabsafdeling er det en stor effektivisering, og vi kan nu lave det samme arbejde på tre uger, som vi før var fire uger om, samtidig med at vi er blevet fri for et meget rutinepræget stykke arbejde," siger regnskabschef Claus Hangaard fra Eltra.