Apples nye kanalstrategi skaber forvirring

(2002-10-16) Apple har indført en ny kanalstrategi, New Deal. Blandt Apple-forhandlere er der dog en del uklarhed om, hvad Apples nye strategi egentlig går ud på. Ifølge Kenneth Nielsen, country manager for Apple Danmark, er hensigten at skabe et tættere samarbejde.

Han vil man med det nye system belønne de forhandlere, der går Apples ærinde. Forhandlerne vil få differentierede rabatter bedømt efter deres commitment til Apple. Der vil være en lang række punkter, som den enkelte forhandler vil blive bedømt på. Det vil blandt anden være beliggenhed, sælgernes kompetence og Apples profilering. Kenneth Nielsen medgiver, at det er blevet mere komplekst med det nye set-up.

Nogle af forhandlerne frygter, at bedømmelsen vil ske ud fra rent subjektive kriterier og stiller spørgsmålstegn ved, om Apple er tæt nok på til at kunne foretage en ordentlig vurdering.

Finn Damgaard, administrerende direktør for eCommit siger: »Det er uigennemskueligt. Jeg er ikke enig i deres strategi. Vi bliver nødt til at satse på andre produkter, hvis vi vil tjene penge, så Apple bliver bare et produkt ligesom alle mulige andre. Vi er glade for Apple, det er Apple, vi brænder for, men vi bliver nødt til at tjene penge på andre ting. Vi ville simpelthen lukke hvis vi ikke havde andre produkter vi kunne tjene penge på«.

Ifølge Kenneth Nielsen er et af målene med den nye kanalstrategi også at tiltrække nye forhandlere og nye markeder. De forhandlere der tilføjer værdi til Apple bliver belønnet med bedre rabatter.

Nogle af forhandlerne håber der med den nye kanalstrategi vil komme færre kampagner hvor kunderne skal sende en kupon til udlandet for at få nogle bonusprodukter.

Finn Damgaard siger: »Der er en masse administrativt bøvl. Apple lancerer en masse kampagner, hvor kunderne skal sende en kupon til Irland, for at få nogle bonusprodukter. Når kunderne så ikke får deres produkter, er det jo forhandleren, de bliver sure på. Vi gider ikke alt det besvær, så det har vi valgt fra. Så vil vi hellere give kunderne en rabat på måske 800 kroner i stedet for.«

Til det siger Kenneth Nielsen: »Jeg vil ikke udelukke, at der har været nogle problemer, men vi har skiftet samarbejdspartner, så det problem skulle være løst. Når vi gør det på den her måde, er det for at tage så meget administrativt arbejde væk fra forhandlerne«.

Læs mere i dagens udgave af Computer Reseller News.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere