Den engelske Dell-forhandler Adepteq føler sig snigløbet af Dell, der har ringet til en af Adepteqs kunder med et godt tilbud. Dell-partnerne havde registreret en ordre på 40 stationære computere hos Dell og regnede derfor med, at Dell vil give forhandleren førsteret til ordren. Det skriver det engelske it-nyhedsbrev Microscope.
For at sikre ordren havde forhandleren endda opkrævet et lille depositum, men det var ikke nok til at Dell ville holde sig fra kunden.
»Nogen hos Dell ringede til vores kunde for at tale om retten til at nedgradere operativsystemet, men endte med at give kunden et tilbud direkte og gik 16.000 kroner under vores pris selv om vores tilbud var understøttet,« siger Adepteqs direktør Gordon Davies.
Han føler sig hængt ud af Dell. For nu virker det som om forhandleren har skjult fortjeneste overfor kunden og ikke været åben. Og det underminerer samarbejdet, fortæller Adepteqs direktør, der ikke forstår, hvorfor Dell vil tage så lille en ordre fra en forhandler.
Dells britiske kanalchef Paul Harrison vil ikke udtale sig om en specifik partnersag, da den er ved at blive undersøgt, men understeger, at Dell har en eskalationsprocedure, hvis der har været en konflikt.
»Vil tager alle sager vi modtager meget alvorligt og undersøger hver enkelt grundigt. Vi har stringente regler for ordreregistrering for at sikre at alle partners ordrer bliver behandlet korrekt og fair,« siger Paul Harrison til Microscope.