Elendig pc-service i Aldi

Forbrugerrådet angriber Aldi for at bryde købeloven, når kunderne klager over defekte Medion-pc'er.

Discountbutikskæden Aldi afviser klagekunder, der vil indlevere deres defekte computer købt i butikken.

Samtidig er Aldi den butik, Forbrugerrådet får flest klager over. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten onsdag. Ifølge avisen får klagende kunder at vide, at de skal kontakte producenten, Medion for at få hjælp med deres computer, hvis der er gået i stykker.

Men det svar duer ikke, siger forbrugerjuristen, der siger, at butikskæden skal følge købeloven og tage imod en defekt computer, hvis Aldi har solgt computeren. Så skal butikken uden udgift for kunden sende computeren til Medions værksted.

Forbrugerrådet kritiserer de ansatte i Aldi for at være uvidende om kundes rettigheder, når det gælder returvarer.

»I Aldi bliver købeloven i mange tilfælde ikke praktiseret, fordi medarbejderne i discountbutikkerne ikke kender reglerne. Min opfattelser er, at medarbejderne intet kender til købeloven, og selv om man kommer til at tale med butikschefen, er det langt fra sikkert, at han kender reglerne,« siger Forbrugerrådets jurist Tina Dhanda til Jyllands-Posten.

Aldis direktør Frank Egholm forklarer de mange klagesager med et stigende antal solgte computere i hans butikker.

Samtidig kom mange reparationssager i klemme, da Medions serviceværksted, Compare Support gik konkurs i foråret 2007. Han benægter, at medarbejderne har fået besked om at afvise kunder, der klager over deres Medioncomputer.

De er i stedet blev instrueret i at fortælle kunderne, at det sparer en forretningsgang, hvis kunderne selv kontakter Medion. Det er fordi 80 procent af sagerne kan klares over telefonen, siger han. Han oplyser at medarbejderne i butikkerne nu er blevet vejledt om, hvordan de skal forholde sig i forhold til købeloven, når kunderne klager.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere