Ambitionerne var i top, da Comwir gik luften for 11 måneder i siden. Budgettet dikterede en omsætning på 3,2 millarder kroner efter bare tre år og 700 millioner kroner i første regnskabsår. Det slutter den 31. april men allerede nu kan direktør Jakob Thye konstatere, at førsteårs-målet bliver umuligt at nå.
»Vi kommer ikke op på de 700 millioner. Men vi vil helt sikkert runde den halve millard,« siger han til CRN.
Baggrunden er blandt andet, at Comwir har fået øget konkurrence i form af el-selskabernes nyeste satsning, elektronik- og hvidevare-butikken Wupti.com. Desuden står de to nordiske giganter Dustin og Komplett klar til at gå i land på det danske marked. Alle tre har gigantiske pengekasser og alle formodes at ville investere anseelige to- eller endda tre-cifrede millionbeløb i markedsføring.
Comwir har forretningsmanden Don Ø med i ejekredskredsen, men selvom Jakob Thye godt kan forestille sig en refinansiering af selskabet i lys af den nye konkurrece, tror han ikke, at Comwir nødvendigvis vil forsøge at matche de nye konkurrenters forventeligt enorme reklamebudgetter.
»Det bliver en meget dyr konkurrence hvis de udelandske spillere også kommer med millioner til markedsføringen. Spørgsmålet er, om vi vil bruge så mange penge på at følge med. At smide 50 eller 100 millioner kroner efter markedsføring ville nok ikke give ræson rent indtjeningsmæssigt,« siger han.
Vil de nye spillere ikke presse jer til at øge markedsføringen?
»Det vil da højest sandsynlig betyde, at vi skruer op, men ikke nu. Vi vil først se, hvad der sker i forhold til udenlandske spillere - om de overhovedet dukker op, sådan som de har bebudet,« sieger Jakob Thye.
Først efter årskiftet regner han med at tage stilling til, hvordan Comwir skal reagere på situationen.
Hos norske Komplett siger ejer og koncernchef Erik Sandtrø, at han endnu ikke er klar til at melde ud, hvornår selskabet går ind på det danske marked, ud over at det nok bliver »snart«. Sandtrø har noteret sig, at Wupti er kommet på banen med en stor pengekasse bag sig, men det får angiveligt ikke Komplete til at ændre på sine planer.
»Vi lægger de planer, vi lægger, og vi tilpasser dem ikke efter vore konkurrerenter. Jeg vil hellere have, at de tilpasser sig os,« lyder det fra den norske it-mogul.