It-byen Katrinebjerg griber nu til utraditionelle midler for at slå sit navn fast hos et bredt publikum. En tegnefilm på YouTube skal markedsføre it-byen i Århus og fortælle om et af de centrale områder, pervasive computing. Det betyder kort fortalt, at computerkraft finder vej ind i vores omgivelser, og det illustreres blandt andet med en intelligent fodbold i filmen.
»Billeder kommunikerer utroligt effektivt: det rette billede kan fortælle mere end 1000 ord. Vi lagrer informationen på en helt anden harddisk og husker dermed pointerne langt bedre. Og så er billeder rigtig gode til at forklare abstrakte og komplekse problemstillinger - og det er der i høj grad brug for, når det gælder Katrinebjerg,« siger Katrine Hald Kjeldsen, der arbejder med pr for it-byen.
Den humoristiske YouTube-video er produceret af de to animatorer Anders Nejsum og Uffe Danielsen, der er udklægget på Animationsskolen i Viborg. De har blandt andet brugt fotografier af bygningerne på Katrinebjerg.
»Det har været spændende at udvikle en film der på den ene side skulle være meget faktuel og præcis, og på den anden side sjov og underholdende. Når man laver den type opgave, er der stor risiko for at resultatet bliver enten meget tørt og kedeligt eller plat og useriøst. Derfor er det vigtigt at styre udviklingsprocessen meget stramt,« siger Anders Nejsum.
Videoen findes både i en dansk og engelsk udgave. Den danske version kan ses på www.youtube.com/watch?v=Wmcx00DhMtU.