Den tidligere chef for den norske del af pladeselskabet EMI Per Eirik Johansen kæmpede en hård, men uærlig kamp mod pirater, da han var chef for pladeselskabet. Blandt andet som bestyrelsesformand i IFPI. Det fortæller han i et interview med norske Dagbladet.
Per Eirik Johansen kæmpede blandt andet for det forhadte DRM.
"Så længe EMI betalte min løn, følte jeg det som min pligt at forsvare ting jeg egentlig ikke mente," siger han og fortsætter:
"Musikbranchen som helhed er ikke faldet i værdi. Det er kun pladebranchen der har tabt. Pladebranchen har ikke formået at bevæge sig. I alt for lang tid skete der intet, og nu passer deres salgsmodeller ikke længere til markedet. Ingen har nogensinde vundet en kamp mod ny teknologi."
EMI var også med i Piracy Kills Music kampagnen. På spørgsmålet om, om den kampagne slog fejl, svarer han:
"Hovedbudskabet var at der er en grund til at vi har en ophavsret. Men sagen er, at en hele generation allerede bryder ophavsretten, og det eneste musikindustrien kan gøre er at finde bedre løsninger," siger han.
I dag arbejder han som manager for musikere, og tror at managerrollen har overtaget pladeselskabets funktioner. Han mener branchen er på vej tilbage til en tid, hvor musikere gjorde deres navn gældende på koncertscener og derefter solgte plader.
"Det er vigtigere end nogensinde, at være en god livekunstner. En plade bliver et visitkort, der skal få folk til at komme til koncerterne," siger han.
I det hele taget bruger han nettets til at skabe opmærksomhed om sine musikere.
"Jeg er ekstremt optimistisk. Det har været en revolution, og i kølvandet af den, er alt meget kaotisk. Der hersker en entreprenørånd som er sund og spændende. Vi aner ikke hvordan branchen ser ud om et eller to år, men jeg er overbevist om, at fremtiden er lys," siger han.