Apple har haft stor succes med sin ét år gamle App Store til iPhone og iPod Touch og mange andre forsøger nu at efterligne denne succes – ikke mindst Microsoft, der selv kommer med sin Windows Marketplace til efteråret. Og der er store forventninger til markedet for mobile applikationer. På sidste uges MobileBeat konference i San Francisco blev det forudsagt, at der vil være 10 millioner mobile applikationer i 2020.
»App-markedet bliver lige så stort hvis ikke større end internettet,« lyder meldingen fra Ilja Laurs, der er direktør for GetJar, som er en uafhængig distributør af mobil-applikationer.
Han forventer at forbrugerne vil kunne vælge mellem 100.000 mobile apps hen mod årets udgang – et tal, som altså ventes at stige 100 gange i løbet af ti år.
»Markedet vil først blomstre fuldt ud om ti år, hvor mobile applikationer vil være lige så populære som websites er i dag,« siger Laurs til BBC News.
Men han advarer samtidig om, at der er opstået en stor hype omkring mobile applikationer, hvor mange udviklere lader sig rive med af en guldgraver-stemning. Mange udviklere opdager hurtigt, at det er svært at tjene penge, og 90 pct. får aldrig deres udgifter dækket.
Apple kunne i sidste uge melde om 1,5 milliarder downloads i sin App Store med 65.000 programmer. Der er mange historier om udviklere, som har tjent formuer på at skrive små mobile applikationer i deres fritid, men der er langt, langt flere, som ikke har tjent en krone.
Og samtidig med, at udviklerne kappes om brugernes gunst, forsøger Nokia, Blackberry og mange andre mobil-producenter at kopiere Apples succes. Så der er ikke kun et kapløb om at skabe den bedste mobile applikation, men også en kamp om at bygge den bedste og mest profitable App Store.