Artikel top billede

(Foto: Intel PR)

Intel udvider garantien: Udskældte processorer får to års ekstra garanti

Intel tilbyder to års ekstra garanti til udvalgte processor-ejere - det bliver dog ikke alle Core i5, i7 eller Core i9 ejere, der vil blive dækket af den udvidede garanti.

Den amerikanske processor-specialist Intel giver nu sine kunder bedre muligheder for at få fikset eller udskiftet en eventuel problematisk processor.

Selskabets topmodeller i de to seneste generationer af Core-familien, 13. og 14. generations Core i5, Core i7 og Core i9 processorer, har igennem de seneste år døjet med svigt og udfald, når frekvenserne presses til det højeste – typisk under spil eller tunge regneopgaver.

I værste tilfælde betød udfaldene at processorerne blev slidt over tid, med risiko for stadigt flere og mere hyppige udfald.

Situationen får nu Intel til at udvide de garantier, der følger med den berørte processor-familie. På selskabet blog oplyses det nu, at garantien udvides fra de eksisterende tre år til fem år, lyder det på selskabets support-blog.

”Intel forpligter sig til at sikre at sine kunder som har oplevet eller aktuelt oplever manglende stabilitet på deres 13. og 14. generations desktop-processorer understøttes af en udskiftningsproces,” skriver selskabet.

Her specificerer Intel, hvilket processorer, der dækkes af den udvidede garantiordning. Ejere af disse modeller kan derfor forvente en udskiftning, hvis disse skulle berørt af problemet, som indtil videre er kendt:

  • Intel Core i5: 13600K, 13600KF, 14600K, 14600KF
  • Intel Core i7: 13700, 13700F, 13700K,13700KF, 13790F, 14700, 14700F, 14700K,14700KF, 14790F
  • Intel Core i9: 13900, 13900F, 13900K,13900KF, 13900KS, 14900, 14900F, 14900K,14900KF, 14900KS
Garantien dækker alene processorer købt i løssalg af ’Boxed’ eller ’Tray’ typen, mens Intel refererer til tredjeparter, hvis der er tale om samlede systemer med de berørte processorer ombord.

Kunder, der i forvejen har været igennem ufrugtbare reklamationsret- eller garantisager, opfordrer til at kontakte Intels kundeservice, for at finde en løsning.