Igen i år er de bedste danske webbutikker blevet kåret.
Ved årets prisoverrækkelse i aftes var der både gamle og nye ansigter blandt de nominerede.
De otte kategorier er:
- Nystarterprisen
- Brancheprisen
- Innovationsprisen
- Købmandsprisen
- Internationaliseringsprisen
- Specialprisen
- Æresprisen
- Brugerprisen
Nystarterprisen blev vundet af Addealing.
Addealing er en markedsplads for virksomheder, der ønsker at sælge reklameplads på nettet, og virksomheder der netop leder efter gode placeringer til deres budskab. Handlerne afvikles som auktioner, hvilket betyder, at de to parter kan handle direkte med hinanden - uden om for eksempel mediebureauer.
Firmaet blev startet i august 2007.
Brancheprisen gik i år til Smartguy.dk. Smartguy har vist, at tøj sagtens kan handles over nettet, hvilket ofte er blevet erklæret umuligt.
Siden starten for otte år siden har Smartguy fået søsterbutikkerne Smartgirl.dk og Smartkids.dk. Bag domænenavnene er et varelager på 4.000 kvadratmeter og 45 ansatte.
Årets innovationspris gik til Saxo Bank.
Købmandsprisen gik til Freeways fastfood-portal Just-Eat.dk.
På hjemmesiden kan man bestille bord eller mad på 1000 restauranter over hele landet, og det er et tilbud, som danskerne har taget til sig. Hver måned bliver der bestilt 480.000 måltider og bordreservationer.
Tjenesten har levet siden 2001 og har i dag afdelinger i England, Island og Holland.
Lego løb med årets internationaliseringspris.
Lego bliver hædret for en massiv online tilstedeværelse, der har været med til at give ny kraft til legetøjsfirmaet. På hjemmesiden er det ikke alene muligt at bestille produkter, Lego har også tilføjet muligheden for at lege og udbygge oplevelsen af sit fysiske produkt via nettet.
Specialprisen gives til en virksomhed, der udmærker sig på speciel vis.
Den titel mente juryen, at SlankeDoktor.dk fortjente. Læge Carl J. Brandt har opstartet siden, der i dag vokser i kraft af høj brugerinddragelse.
Årets ærespris tilfaldt Aarstiderne.com.
Forhandleren af økologisk frugt og grønt via nettet har vokset sig fra en god idé til en god forretning. I dag har årstiderne cirka 40.000 danske kunder og 120 medarbejdere. I 2006 blev der omsat for 201 millioner kroner og tjent et overskud på 90.000 kroner.
Brugerprisen kåres ikke af juryen men via en brugerafstemning. Igen i år gik prisen til DTF Travel, der udbyder rejser, hoteller og lignende via nettet.
Især diverse medlemsfordele og konkurrencer er med til at lokke 250.000 unikke brugere om ugen ind på hjemmesiden.
E-handelsprisen er arrangeret af FDIH - Foreningen for Distance- og Internethandel.