AOL Time Warner har sat en alvorlig kæp i hjulet på Microsofts planer om en verdensomspændende identificeringsløsning baseret på Microsoft-teknologien Passport. Den amerikanske mediegigant har fravalgt Passport til fordel for ærkerivalen Liberty, melder CNet.
Passport benyttes allerede på Microsofts egen tjeneste Hotmail - og ideen med Passport/Liberty er, at man skal registrere sig én gang, hvorefter man vil kunne logge sig på alverdens websites med det samme kodeord og brugernavn. Identifikationstjenesterne bliver stadig mere populære, blandt andet hos betalingstjenester.
Liberty, der er et direkte modtræk mod Passport, er udviklet af en række firmaer med Sun i spidsen. I alt 34 firmaer er med i Liberty projektet.
Tirsdag aften offentliggjorde ledelsen hos AOL Time Warner, at de går sammen med Liberty alliancen. Dermed har Microsoft mistet en vigtig spiller til udbredelsen af Passport; AOL Time Warner er verdens største indholdsproducent.
AOL Time Warner begrundede sit valg med, at alle deltagere i Liberty alliancen skal have lige stor indflydelse. Microsoft ønsker selv at styre Passport og giver ikke samarbejdspartnerne direkte indflydelse.