I en periode kunne virksomheder og politikere score billige point ved at etablere sig i den populære online-verden Second Life. Men den tid er forbi. Det mener danske Peder Burgaard, der er ved at skrive speciale om Second Life på Århus Universitet. Han peger på, at interessen for Second Life toppede i starten af 2007, og allerede nu er den kraftigt på retur.
»Hele mediestuntet med at være på Second Life, det er ovre. Man begynder i stedet at få mere negativ kritik, fordi det betyder, at man er ret sent på den. Indenfor de sidste to måneder er vi kommet ned i en anti-hype bølge,« siger Peder Burgaard til Berlingske Tidende.
Han tilføjer dog, at Second Life kan hjælpe de danske partier med at få kontakt med de yngre vælgere. I sidste uge oprettede Venstre som det første parti i Danmark et hovedkontor i den virtuelle verden.
»Løbet er kørt, hvis man kun vil skabe opmærksomhed, men det skal ikke afskrække dem. De skal bare have styr på, hvad de vil og tænke det ind i partiprogrammet. Venstre vil sikkert gerne brande sig som innovativ og være med på beatet. Men det kræver arbejde at fastholde interessen, og det løber ikke i gang af sig selv,« siger Peder Burgaard, der også arbejder med at spotte teknologiske trends hos Innovation Lab.