Tidsforbruget på sociale netværk som Facebook og Twitter er nu større end den tid der bruges med at læse og skrive e-mail. Det er ét af resultaterne i en ny stor rapport fra analysefirmaet TNS, der har snakket med næsten 50.000 online-brugere i 46 lande, herunder også Danmark.
TNS kommer vidt omkring i sin rapport, der beskæftiger sig med alt fra blogging til sociale medier og mobile applikationer.
Et af de interessante resultater er, at online-brugere i lande som Thailand, Vietnam eller Kina faktisk er langt mere aktive på nettet end brugerne i lande som Japan eller Danmark.
I Kina er det således fire ud af fem brugere, der har skrevet et blog-indlæg, mens det kun er en tredjedel i USA. Ni ud af ti brugere i Thailand har uploadet billeder, mens det kun er halvdelen af de tyske brugere.
Selvom procentdelen af befolkningen der er på nettet er langt mindre i Kina og Thailand end i vestlige lande, så er brugerne altså generelt mere aktive især på sociale netværk.
Faktisk er Malaysia og Brasilien de lande i verden, hvor Facebook-brugerne i gennemsnit har flest venner (henholdsvis 233 og 231), mens europæiske Facebook-brugere typisk kun har omkring 100 venner i det sociale netværk.
Japan ligger helt i bund - her har man typisk kun 29 venner på Facebook. Det afspejler en kultur, hvor man har færre, men tættere venskaber.
Alderen spiller også en stor rolle. De 45-60 årige har kun halvt så mange venner på Facebook som de 20-årige.
I Malaysia har man altså flest venner på Facebook og det er også her, hvor brugerne tilbringer mest tid på tjenesten - i gennemsnit ni timer om ugen. Dermed repræsenterer Facebook godt halvdelen af det samlede internet-forbrug (20 timer om ugen) i Malaysia.
Blandt landene med det højeste tidsforbrug på Facebook er også Rusland (8,1 timer) og Tyrkiet (7,7 timer).
TNS forventer at brugen af sociale netværk på mobile enheder vil stige voldsomt i de kommende år. I Sverige er det allerede halvdelen af de adspurgte, der bruger mobilen til at gå på sociale netværk, mens kun en fjerdedel bruger pc'en.
Rapporten fortæller også, at online-brugerne nu ser nettet som deres foretrukne mediekanal. Hele 61 pct. af online-brugerne er på nettet hver dag, mens 54 pct. ser tv hver dag og 32 pct. læser mindst en avis om dagen.