Netsikker millionsatsning lukket efter kritik

På Fion.dk har du i næsten et år kunne handle på nettet med en ?garanteret sikkerhed?. Men sikkerheden er ikke meget værd nu, hvor Fion har lukket butikken som resultat af kritik fra Forbrugerombudsmanden.

Vi har opskriften på sikker nethandel!

Sådan lød beskeden fra portalen Fion.dk sidste år, men nu lyder sætningen en anelse hul. Fion.dk har nemlig valgt at lukke portalen efter, at Forbrugerombudsmanden har bedt om en række ændringer.

”Vi har bedt om, at markedsføringen blev rettet til, så den hang bedre sammen med de ting, som tjenesten rent faktisk tilbød,” forklarer fuldmægtig Eva Sjøgren hos Forbrugerombudsmandens kontor.

Fions koncept gik blandt andet ud på, at kunder, der handlede gennem portalen, angiveligt havde en ekstra sikkerhed. Røg en forbruger og en webbutik i totterne på hinanden, så agerede Fion mellemmand og udbetalte ”erstatninger” fra den pulje, som alle deltagende webbutikker betalte til, og Fion overtog eventuelle retslige krav.

Det lød som en attraktiv løsning, men den var fyldt med huller og potentielle lovbrud, påpegede Trustpilot og E-handelfonden sidste år. Flere mente, at de konkurrerende tjenester kritiserede på grund af konkurrencen fra en ny spiller. Men nu har Forbrugerombudsmanden altså også rejst flere kritikpunkter.

Mere skade end gavn

Ifølge Forbrugerombudsmanden var det grundlæggende ikke Fion.dks koncept, den var gal med, men nærmere at markedsføringen ”ikke var i overenstemmelse med virkeligheden”. I dialogen mellem Fion og ombudsmanden er portalen primært blevet opfordret til at ændre sit ordvalg flere steder på siden. Forbrugerombudsmanden har dog også krævet, at forbrugere skal oprettes som brugere, før de må begynde at handle. Fion garanterer nemlig kun for handler, der er gennemført, mens brugeren er logget ind.

"De vigtigste ting fra ombudsmanden var, at vi skulle kræve, at alle besøgende skulle logge sig ind. Men så ville vi jo aldrig få nogle folk ind på siden. For det andet så måtte vi ikke kalde os "garanteret sikker nethandel", når vi kun dækker op til 5.000 kroner. Og hvis jeg ikke må kalde det for sikker nethandel, så giver det jo ikke nogen mening, for det er jo hele konceptet," siger direktør Nicky Glaven.

I stedet for at følge ombudmandens anvisninger, så har Fion.dk altså valgt at lukke tjenesten.
Det glæder E-handelsfonden, der klagede over Fion sidste år på grund af flere ting. Især at Fion lovede garanteret sikker nethandel.

”Det, der er ærgerligt, er, at portalen nu har været åbnet i et år, og at den er blevet markedsført i store stil. Vi hilser jo alle tiltag velkomne, der kan gøre det mere sikkert at handle på nettet end andre steder, men i et år har Fion potentielt skabt mere skade end gavn,” siger E-handelsfondens direktør Lars Schmidt.

Han mener, at Fions juridiske mangler var "graverende fejl", der sikkert ville være blive påpeget af en advokat, hvis han havde fået lov til at gå konceptet igennem før lancering.

Snart lukket
Men den kritik er Fions direktør langt fra enig i. Han oplyser, at Fion-projektet har kostet ham 10 millioner kroner, og at mange af de penge er gået til at lave kvalitetstjek af butikker.

"Der var masser af substans i vores løsning. Vi ville sikre forbrugere. og det var det, vi gjorde. Nu er situationen jo, at der slet ingen beskyttelse er. Før havde forbrugerne trods alt en beskyttelse på 5.000. At Forbrugerombudsmanden på den måde vil spænde ben for forbrugerne. Det fatter jeg ikke ", siger direktør Nicky Glaven, der opfordrer kunder, som er kommet i klemme hos Fion, til at skrive til ComON. De utilfredse kunder findes nemlig ikke, mener han.

Fion.dk er nu under afvikling.

”Vi har ikke fået bekræftet, at firmaet er ophørt med at eksistere, men det forventer vi at gøre inden for kort tid, og så betragter vi sagen som afsluttet,” siger Eva Sjøgren.

Fra nogle af Fions tidligere samarbejdspartnere kan man på Amino læse der nok var flere årsager til Fions endeligt. Blandt andet ugennemskuelige priser, ekstrem dyr markedsføring og en lancering, der blev skudt i gang uden at portalen og konceptet var klar til det store rykind.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere


Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere