Måske er det slet ikke meningen, at Facebook og andre sociale samlingssteder skal være galoperende pengemaskiner i en ny økonomi. Måske skal de bare være et sted, vi mødes uden at blive forstyrret af ubudne annoncører og hyperaktive sælgere.
Det synspunkt hælder Proctor og Gambles chef for interaktiv annoncering Ted McConnell til. På en konferrence svarede han på de enedeløse spekulationer om, hvordan man tjener en skilling på Facebook.
"Min reaktion på de spekulationer er både som forbruger og annoncør. Hvad i himlens navn får jer til at tro, at man skal tjene penge steder, hvor en eller anden fyr slår op med sin kæreste," sagde han ifølge AdAge.com.
I det hele taget mener han at terminologien i web 2.0 er malplaceret.
"Når vi kalder det for brugerskabte medier driver vi rovdrift. Hvem siger, at det overhovedet er et medie? Et medie er noget, man kan købe og sælge. Medier ejer noget. Brugerne forsøger ikke at generere indhold. De forsøger at føre en samtale. Så det virker en smule arrogant, at vi forsøger at kidnappe deres samtaler, deres tanker og følelser og gøre det til noget, vi kan tjene penge på," sagde han.
Han understreger, at det er hans personlige mening, men siger samtidig, at han ikke vil købe bannerannoncer på Facebook for sin arbejdsgiver.
I begyndelsen af november var der 120 millioner aktive brugere på Facebook. Ifølge Wikipedia forventer Facebook et underskud på 50 millioner dollars i år.
Læs mere http://adage.com/digital/article?article_id=132606">her.