IBM forsøger at fravriste Microsoft markedsandele på et af de centrale software-områder, hvor IBM - gennem Lotus - tidligere har været dominerende. »Big Blue« har udviklet en webbaseret kontorsuite med e-mail, instant messaging, tekstbehandling, regneark og præsentationsværktøj.
Den nye suite er led i IBMs Lotus Workplace-strategi, men applikationerne er ikke afhængige af, om man kører Windows, Mac, Unix eller Linux, ligesom de kan afvikles på håndholdte computere eller mobiltelefoner, skriver det amerikanske CRN.
Applikationerne i kontorsuiten bliver distribueret og åbnet gennem en webserver. Desuden er de centralt styrede, hvilket betyder, at de kan opgraderes fra serveren. IBM hævder, at denne model er mindre omkostningstung end opgradering fra de enkelte klienter.
Nyheden skal sælges på abonnementsbasis. Det amerikanske CRN nævner beløbet 2 dollar pr. måned plus de udgifter, som er forbundet med at drive serveren.
Microsoft møder øget konkurrence på kontorsuite-markedet, som er en af softwareleverandørens to kerneforretninger. Foruden IBM har også Sun forstærket sine ambitioner på markedet gennem StarOffice-suiten og dens følgeprodukt OpenOffice.