Den 1 juli er du helt sikkert med på, hvad NemID er.
For i den kommende tid skal der gøres reklame for NemID i stor stil.
NemID er den opdaterede version af den digitale signatur, som første gang bliver tilgængelig d 1. juli, og i tiden frem til sommerferien skal en massiv kampagne gøre danskerne opmærksom på NemIDs fortrinligheder. Vi kan blandt andet se frem til tv-spots, onlinereklamer, massevis af brochurer og reklamer i cykelløbet POSTDanmark Rundt.
En reklamekampagne betalt af det offentlige, kommunerne og bankerne, der alle har en interesse i signaturens succes.
Banken er konge
Men det er næppe reklamekampagner, der sætter fut i den digitale signaturs version 2 og overbeviser danskerne om, at de ikke kan leve uden NemID. Hos Kommunernes Landsforening er man sikekr på, at den store tilstrømning vil komme eet sted fra.
”Det er helt klart bankerne, der kommer til at skabe den største efterspørgsel. De har jo 2,5 millioner kunder på deres netbanker i øjeblikket, og de kunder bliver jo automatisk flyttet over til den nye løsning,” siger Michael Hald, konsulent hos KL.
Forventningen er selvfølgelig, at de mange millioner netbankbrugere hurtigt vil vænne sig til at bruge signaturen på flere platforme, fordi der ikke er nogen forskel på at gå i netbanken eller melde flytning hos kommunerne. Login'et er det samme.
Han gætter desuden på, at den kommende elektroniske dokumentboks, der også åbner til sommer kan udvikle sig til en populær tjeneste, der skubber til efterspørgslen på den digitale signatur. Borgere vil kunne modtage breve fra det offentlige i dokumentboksen – men de vil også have mulighed for at svare skriftligt via boksen. Boksen udvikles af E-boks.
Killerapplikationer
Jette Knudsen er kommunikationschef hos DanID, der står bag den nye digitale signatur. Hun sætter også sin lid til, at dokumentboksen skaber efterspørgsel. Men hun gætter også på, at to andre nye tjenester kan drive efterspørgslen på NemID. Nemlig en elektronisk patientjournal på Sundhed.dk og Erhvervs- og Byggestyrelsens nye portal Boligejer.dk.
Men hun er godt klar over, at det først er når danskerne kan se et konkret formål med teknologien, at den bliver populær. Det viser kurven for bestillinger af den nuværende signatur.
”Killerapplikationen er Skat. Vi kan se nogle klare stigninger i statistikken i marts og i november. Altså når der er års- og forskudsopgørelser, siger Jette Knudsen.
Selv om den nye digitale tinglysning er bundet op på den digitale signatur, så har den ikke skabt ekstraordinær efterspørgsel blandt private. Tinglysningen har i stedet skabt efterspørgsel på medarbejdersignaturer, som virksomheder som for eksempel ejendomsmæglere kan anvende.
Siden 2003 er der aktiveret 1,4 millioner digitale signaturer.
Alle er med juleaften
NemID bliver ikke tilgængelig for alle danskere på samme klokkeslæt d. 1. juli. Den udrulles i etaper. DanID og bankerne forventer at kunne flytte op mod 600.000 netbankkunder over på NemID om måneden, og planen er, at alle danske netbankkunder er gået over til NemID
inden udgangen af 2010.