Pc-producenten Lenovo er den store vinder i kapløbet om at sætte sig på det voksende marked for bærbare pc'er i Danmark. Tal fra analysefirmaet IDC viser, at Lenovo i 4. kvartal af 2007 alene solgte mere end end 50.000 bærbare maskiner. Det er en stigning på mere end 50 procent sammenlignet med samme kvartal i 2006.
Sammen med et salg af knap 20.000 stationære maskiner er Lenovo dermed duksen blandt producenter af professionelle pc'er.
Dermed sætter Lenovo sig nu for første gang på 1. pladsen på det professionelle pc-marked. Lenovos stærke placering på notebook-markedet er samtidig et signal til andre producenter om, at det er muligt at udfordre Hewlett-Packards suveræne placering på markedet.
Lenovo Danmarks administrerende direktør Peter Juul Jørgensen glæder sig over udviklingen, som han ser som resultatet af en bevidst satsning på et stærkt forhold til hans partnere i salgskanalen.
Lenovos fremgang kan dog ikke rokke HPs samlede førerposition på pc-markedet. HP's massive dominans på consumermarkedet sikrer producenten en samlet fremgang i 4. kvartal på mere end 25 procent i forhold til året før.