Da it-boblen bristede seks år tilbage, punkterede mange smarte forretningsidéer på nettet.
Næste nedtur kan dog vise sig at styrke annonceringen på nettet, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Ved en økonomisk nedtur er det som oftest i første omgang medierne, der mærker hældningen nedad. Marketingsbudgettet står nemlig først for skud, når der skal skæres.
Men der er forskel på hvilke slags reklamer, der så bliver nedprioriteret. Forbrugere vil for eksempel altid have brug for vaskepulver, mens mange måske vil vente med at købe en ny bil.
»Internettet er blevet mere sejlivet og konjunkturstærkt,« mener Morten Kristensen, der er administrerende direktør i mediebureauet PHD.
Annoncering på nettet er steget med 30 procent, mens andre medier som tv og trykte medier må se en svagere udvikling i øjnene.
Internettets sejhed skyldes præcision af reklamer, mener Ulrik Falkner Thagesen, der er administrerende direktør i mediebureauet Mediacom.
Annoncørerne ved i højere grad, hvad man kan få ud af annonceringen på nettet, da det er muligt at målrette annoncer og efterfølgende måle virkningen.
Indtil videre har annoncemarkedet det dog fint. Sidste år bød på to-cifret vækst, men i år er væksten dog ikke så høj.
Morten Kristensen fra PHD forventer en mere afdæmpet vækst i år og 2008.