Netmedier står bedre end ved sidste boble

Da luften gik ud af økonomien ved it-boblen for seks år siden, mistede internetmedier omsætning i stor stil, men næste krise kan vise sig at styrke annoncering på nettet.

Da it-boblen bristede seks år tilbage, punkterede mange smarte forretningsidéer på nettet.

Næste nedtur kan dog vise sig at styrke annonceringen på nettet, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Ved en økonomisk nedtur er det som oftest i første omgang medierne, der mærker hældningen nedad. Marketingsbudgettet står nemlig først for skud, når der skal skæres.

Men der er forskel på hvilke slags reklamer, der så bliver nedprioriteret. Forbrugere vil for eksempel altid have brug for vaskepulver, mens mange måske vil vente med at købe en ny bil.

»Internettet er blevet mere sejlivet og konjunkturstærkt,« mener Morten Kristensen, der er administrerende direktør i mediebureauet PHD.

Annoncering på nettet er steget med 30 procent, mens andre medier som tv og trykte medier må se en svagere udvikling i øjnene.

Internettets sejhed skyldes præcision af reklamer, mener Ulrik Falkner Thagesen, der er administrerende direktør i mediebureauet Mediacom.

Annoncørerne ved i højere grad, hvad man kan få ud af annonceringen på nettet, da det er muligt at målrette annoncer og efterfølgende måle virkningen.

Indtil videre har annoncemarkedet det dog fint. Sidste år bød på to-cifret vækst, men i år er væksten dog ikke så høj.

Morten Kristensen fra PHD forventer en mere afdæmpet vækst i år og 2008.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere