Med introduktionen af TDC Play illustrerede landets største teleselskab på bedste vis, hvordan bredbåndsmarkedet ser ud i Danmark pt. Der er simpelthen ikke flere nye kunder at komme efter, og derfor bliver selskaberne nødt til at slå på andre parametre, hvis de vil fastholde eller finde nye kunder.
Men salgsparametret behøver ikke at være gratis musik eller ultralave priser. Meget tyder på, at et af de bedste salgsargumenter for den danske telebranche i fremtiden bliver "troværdighed".
Det skønner to af Danmarks førende teleanalytikere.
Internetleverandørerne er simpelthen så dårlige til at fortælle brugerne, hvad de kan forvente af deres forbindelser, at netop den oplysning kan blive det vigtigste konkurrenceparameter i fremtiden.
»Televirksomhederne må snart stramme op. I alle andre brancher formår virksomhederne med tydelig tekst i varedeklarationer at oplyse om, hvad man egentlig køber. Men ikke i teleindustrien,« siger teleanalytiker og direktør i Netplan, Torben Rune til Nyhedsmagasinet Ingeniøren.
Han efterlyser, at ISP'erne indgår mere forpligtigende aftaler med private - hvilket er kendt på erhvervsmarkedet, hvor SLA-aftaler (Service Level Agreement) fastslår, hvad kunderne kan forvente.
Det kunne ifølge Torben Rune gøres ved at oprette en hjemmeside, hvor man selv kan afstemme det købte produkt med den egentlige forbindelse - for eksempel i kraft af talværdier eller farveskalaer.
Samme opfattelse har teleanalytiker John Strand.
»Produkter, hvor man garanterer en bestemt kvalitet af forbindelse, vil blive et helt afgørende konkurrenceparameter for internetleverandørerne. Især i takt med at priserne falder. Markedet har skullet modnes, og det er ved at ske nu,« siger John Strand til Nyhedsmagasinet Ingeniøren.
Ifølge analytikeren er det en udvikling, som allerede kan ses i udlandet. I Norge kan bredbåndsprodukterne for eksempel afregnes efter, hvornår på døgnet, de bruges. I Portugal er der forskellige priser i forhold til at surfe på nationale eller internationale sites.
Hos brancheforeningen Teleindustrien er der åbenhed for forslagene. Næstformand Stig Myken siger dog til Ingeniøren, at egentlige SLA-aftaler ikke kommer i første række, da de skyldes, at ISP'erne har et direkte erstatningsansvar over for firmaer, der mister deres forbindelser.
Men han lover, at branchen vil arbejde på at formulere retningslinjer, så selskaberne bliver bedre til at oplyses kunderne. Han mener også, at branchen skal arbejde på at få flere forbrugere i spil i debatten, så internetselskaberne bliver opmærksomme på de krav og mangler, som forbrugerne har og føler.